tisdag 9 november 2010

Kkkkallt, lån och elmätning

Igår morse var det minus 8 grader ute. Det var 16 grader inne. Hutter. Vi böt bil för ett tag sedan. Den hade inget drag. Vi har (läs maken har) en husvagn så för att kunna dra den måste vi ha ett drag. Bilfirman monterade ett drag för en nätt liten summa. Draget måste besiktas. Bilen är makens ansvarsområde så det ligger på honom att besikta den. Vilket han inte hunnit. Han ska göra det på onsdag. Äntligen får jag väl skriva. Vi har slut på ved och har haft det sen i vintras. Jag vill helst inte ha en elräkning på 8000 kronor/månad igen så det är antingen elda eller frysa som gäller tills maken har besiktat draget och köpt ved. Jag valde det senaste. Även om värmen steg till 18 grader när det blev varmare ute. Jag gick runt med en fleecejacka inomhus hela dagen igår. För att köpa ved måste vi låna släpkärra därav draget.Ett annat steg i att slippa en så hög elräkning som det blev i vintras är att kolla det elektriska. Vi har en uninel som mäter hur hög elförbrukningen är. Vi har inte mätt sen i somras och jag vet inte om den blivit sur på oss eller vad det är för nu fungerar den inte. Maken ska kolla upp det så fort han hinner. En nackdel med makens nya jobb är att han kommer hem senare på kvällarna och är mycket tröttare. Jag har försökt att kolla men det hjälpte inte. Vi har en manuell elmätare också så jag har i alla fall börjat med att mäta med den. Just nu sitter den på handdukstorken i omklädningsrummet. Jag brukar stänga av den, maken sätter på den. För att slippa sätta på och av så mäter jag förbrukningen. Är den hög får den vara av, vad maken än säger. Är den låg kan den få vara på.
Vårat huslån är uppdelat på massor av mindre lån. Och ett jättehögt. Dom mindre lånen har vi tagit på rörlig ränta nu när den har legat så lågt. Eller rörlig och rörlig, den är på 3 månader. Nu börjar räntan att stiga igen och vi vet inte om vi ska ha is i magen eller binda. När vi höll på och kollade igenom lånen märkte vi att banken har gjort fel. Det lägsta lånet som är på 41.000 kronor amorterar vi bara 1% på. Vi skrev att vi ville amortera 10 %. Så nu har vi ändrat det. Det är kvar som rörlig och får vara det. Får vi några extrapengar över någon gång ska dom användas till att betala lånet. Fast med amortering på 10 % så är det betalt på 10 år. 10 år är inte mycket. Men vi har tyvärr inte råd att amortera 10 % på alla lån. Alla andra lån vi har amorterar vi mindre på. Det är bara huslån vi har och så billånet nu också. Jag har äntligen rensat klart i min receptpärm. Jag måste ha haft flera 1000 recept. Nu är nästan alla recept införda i 2 nya receptböcker. Några recept sitter kvar i pärmen men jag har gjort om registret.Nummer 5 står det testas på. Där sitter recept som jag sparat men inte gjort så jag vet inte om dom ska sparars i fortsättningen också. Ska dom det så skriver jag in dom i böckerna istället. Jag funderar på att piffa till pärmen lite med decoupage eller liknande men det får bli en senare syssla.En annan sak som jag också funderar på att piffa upp är min dramatenvagn. Jag köpte den för flera år sedan på en begagnataffär för 20 kronor. Jag hade alltid velat ha en och blev överlycklig. Den är inte världens snyggaste så jag har aldrig använt den. I mitt senaste feng shui rens rensade jag bort den och ställde den bland dom andra sakerna som ska skänkas/säljas. Jag tycker fortfarande att jag vill ha en dramatenvagn så jag funderade på att önska mig en eller leta reda på en annan. Men så kom jag på att jag kan piffa till den jag har. Med ett nytt tyg blir den nog helt okey. Nu ska jag bestämma om jag ska köpa markisväv, vaxduk eller vanligt tyg till den. Sen ska jag leta tyg.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...