tisdag 2 november 2010

Körtänk, korvköp, fågelmat och potatismos

Förut tog jag bilen både hit och dit. Om ett paket kom som skulle hämtas på Coop tog jag bilen och hämtade det. Om böckerna hade kommit på biblan tog jag bilen dit och så vidare och så vidare. En massa småkörningar med andra ord. Nu samlar jag ihop det jag ska göra för att inte köra i onödan. M, S och L har höstlov. För att aktivera L lite och för att korvlagret sen i somras började ta slut så hade vi planerat en besök på korvfabriken. Idag styrde L, jag och S bilen mot korvfabriken. På vägen lämnade vi återvinning, hämtade ett paket på Coop och hämtade/lämnade böcker på biblan.
På korvfabriken köpte vi 8 kilo korv. 2 falukorvar, krabbpinnar, färdigkryddad tunna revbensspjäll (så gott men något vi nästan aldrig brukar unna oss) och 4 paket blodpudding. Jag är inget stort fan av blodpudding (det växer i munnen) men alla andra i familjen P nästan älskar blodpudding. När barnen var små fick dom hemlagad barnmat. Blodpudding kokade jag i lite mjölk i mikron och mosade med en gaffel rätt ofta. Lätt att göra och nyttigt. Vi har inte ätit blodpudding på år och dar för jag har helt glömt bort att det finns. På korvfabriken kostade den 3 kronor/paket. 12 kronor för en måltid för 5 personer. Paketet på Coop innehöll pärm, receptkort och en batteridriven pepparkvarn. Att jag aldrig lär mig!!! Jag ville göra lite snabba poäng på gratisbio + att våran pepparkvarn är sönder. En batteridriven pepparkvarn!!! Vad tänkte jag på? Eller jag tänkte inte alls. Batteridriven!!! Paketet skulle kosta 9 kronor och sen stod det inget mer. Dom glömde skriva att paketet kostade 9 kronor om man tog 3 paket för 69 x 3 kronor i nästa paket. Annars kostade det 19 kronor. Dom glömde visst också att nämna att man var tvungen att köpa minst 1 paket till innan man får säga upp korten. Dom 9 kronorna blev visst 19 + 69 + porto. Sen var man tvungen att betala innan den 4 november. På 2 dagar alltså annars skulle man få påminnelseavgift. Som jag fick på ett annat jag tänkte inte paket. 50 kronor. Att man då kanske inte hämtar ut paketet på posten innan det ska vara betalt det tänker dom inte på. På biblan hade en av mina reserverade böcker kommit. Textilt återbruk. Sen lånade jag en deckare. En Agatha Christie. Jag samlade på henne förut men i ett feng shui anfall gav jag bort alla böckerna. Jag ser nästan inte på tv längre utan ligger och läser istället. Sen blev det 4 nya böcker till L. L och jag har gjort mat till fåglarna. Vi smälte kokosfett och blandade i solrosfrön. Sen fick det stå och stelna. Vi använde två burkar som vi kunde klippa upp. Glöm inte att stoppa i snöre innan det stelnar. Annars går det inte att hänga upp.Min hänger bakom bladet. L:s hänger nästan bredvid det andra bladet som är till höger. L springer och kollar ut nästan hela tiden för att se om några fåglar har kommit än. Jag blir lika förvånad varje gång jag köper så kallade halvfabrikat och läser på innehållsförteckningen. En så enkel sak som potatismos till exempel. Hemgjort mos består av 5 ingredienser. Potatis, mjölk, smör, salt, peppar. Pulvermos består av mycket fler än 5 ingredienser. Vatten, potatismos (potatisflingor (potatis, stabiliseringsmedel (E 450), antioxidationsmedel (E 223, askorbylpalmitat)), kryddextrakt, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror), skummjölkspulver, salt, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, mjölksocker, förtjockningsmedel (kalciumalginat, xantangummi), stabiliseringsmedel (E 339), mjölkprotein, maltodextrin, klumpförebyggande medel (E 340), socker, arom (bl a selleri)), flytande margarin (vegetabilisk olja, vatten, vassle, salt, emulgeringsmedel (härdad vegetabilisk olja, sojalecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra))..

1 kommentar:

Mor Grön sa...

Smart att samla ihop alla ärenden!

Jag är väldigt dålig på det. Men jag försöker göra mycket ärenden på arbetstid. Dels för att det är praktiskt för min del tidsmässigt och ekonomiskt (får reseersättning per km) och dels fyller det dagen med relevant innehåll för mina elever.

Dagens lokala fyndtips från mig är barnkalsonger på MEGA: 2-pack för 10 kronor. Suveränt att kunna fynda sådant man inte kan hitta på loppis/bytardagarna. Hoppas nu inte kvaliten är allt för usel. Fast du kanske har flickor? *svagt minne här*.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...