tisdag 30 november 2010

Medborgarskolan, gifter och elmätningen

Häromdagen mätte jag kaffekvarnen. Den drog 0,36/dygn utan att vi använde den. Bara av att sladden satt i. Köksradion drog 0,34/dygn. Mikron 0,42/dygn. Maken och jag tyckte det var konstigt att sakerna drog så mycket utan att vi använde dom. Vi var noga med att inte använda dom under dygnet som vi mätte. Så igår till idag mätte jag bara elmätaren. Den drar 0,33/dygn. Alltså blir alla mätningarna -0,33. Det gör att jag inte längre drar ur sladden på radion. Makens klockadio drog 0,33/dygn - elmätarens 0,33 = 0. Fast det vekar ju underligt det med eftersom den går hela tiden. Jag gillar i alla fall inte klockradios, man vet inte hur mycket strålning och annat skit det kommer från den. Så maken ska få en vattendriven väckarklocka i julklapp ändå. M ska få en när han fyller i april. S vet jag inte när hon ska få sin. Alla hjärtans dag kanske? fast då får nog M sin också då.
Det är två filmer som jag skulle vilja se. Men eftersom jag inte går på bio så väntar jag tills dom kommer på dvd eller tv. Den ena filmen är Underkastelsen med Eva Röse. Den handlar om hur vi påverkas av gifter i våran omgivning. Eva blev testad efter gifter och annan skit när hon var gravid. Dom hittade massor med gifter och ämnen i hennes blod bland annat bekämpningsmedel, plaster och flamskyddsmedel. Ämnen som bland annat finns i möbler, textilier, impregneringsmedel, plast, schampo, krämer och smink. Halterna sjönk när hon ammade - dom gick över till bebisen. Det är en av anledningarna till att jag inte vill använda plast. Tyvärr har L en massa plastleksaker. Den andra filmen jag vill se är Oceans. De stora oceanerna täcker två tredjedelar av jordens yta. Bara en bråkdel har utforskats. Tills nu. Oceanerna – den okända värld som är början på allt liv visas för första gången upp i all sin skönhet, och rikedom, sin grymhet och sin förkrossande kraft. Under sammanlagt sex år genomfördes inte mindre än 70 expeditioner på 50 olika platser i världen – alla under havsytan. 12 produktionsteam filmade över 100 olika djurarter, i situationer och miljöer det tidigare inte varit möjligt att filma. Man fick helt enkelt uppfinna ny teknik och avancerad utrustning för att lyckas fånga det omöjliga på bioduken.
Det här har jag skrivit om förr men....... Jag gillar böcker och bloggar om Simple living, frivillig enkelhet, leva enkelt (samma sak). När jag var hemmamamma i 4 år och vi klarade oss på 18.000 kronor/månad så tvingades vi att leva enkelt. Sen började jag jobba för att vi skulle kunna unna oss det lilla extra. Som blev mer lilla extra och mer och helt plötsligt jobbade jag 43 % för att ha råd med allt extra. Jag längtade tillbaka till livet när vi klarade oss på en lön. Då hade vi inte råd att köpa så mycket så vi gjorde om saker vi hade hemma, gav bort mycket hemgjorda (hembakade, hemlagade) saker i presenter och julklappar, köpte så mycket som möjligt begagnat. Jag har försökt att fortsätta leva efter den principen. Sen hittade jag en bok om frivillig enkelhet och det var som att hitta hem. Det var ju så vi levde! Fast vi inte hade haft något namn på det. Jag känner mig så pass hemma i det livet att när jag såg att Medborgarskolan sökte nya kursledare mailade jag dom och gav förslag på att jag skulle leda en kurs i frivillig enkelhet. Och dom nappade! Idag har jag varit och tittat på lokal. 14 februari drar kursen igång (om någon vill gå den). Jag är inte fullfjädrad utan gör inte allt jag heller. Jag tar fortfarande bilen när jag jag hämtar och lämnar L på skolan. Tar 5 minuter med bilen och max 15 minuter att gå, till exempel. Ekonomi och spartips däremot vet jag säkert allt om. Speciellt mat. När jag var hemma på heltid köpte vi mat för max 2500 kronor/månad. Mat till alla 5 + djuren. Rensa bland sina saker där kan jag också det mesta. Kursen ska vara 5 gånger men om deltagarna vill kan det bli fler gånger. Betalt får jag också: 125 kronor/kurstimme (45 minuter). I januari ska jag gå en utbildning som alla nya kursledare får gå, sen kommer jag att få en egen nyckel till Medborgarskolans lokaler. Det känns så kul och så spännande, men samtidigt väldigt skrämmande! Hon undrade om det var något jag ville ändra på i annonsen så nu står kursen under Kropp och Själ istället för inredningsdesign. Lokalen är en vanlig skolsal med bänkar och stolar. Jag gav önskemålet om soffor så eventuellt beroende på hur många som vill gå så får vi vara i mediarummet istället. Jag fick också löfte om att få hålla kursen i höst också eftersom det kan ta tid innan nya kurser blir populära.

1 kommentar:

Bli rik i ditt liv/Ann sa...

Gratulerar! Friskt vågat, tycker jag. Nu undrar jag bara om du inte kan ge en liten distanskurs för oss som inte kan gå den pg.a att vi befinner oss långt bort. En snabbkurs hur ni klarade maten på 2500 kronor för er alla 5. Det skulle jag vilja lära mig! Lycka till och allt gott!/Ann

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...