onsdag 17 november 2010

Ris tankar

L är förkyld igen och jag vabbar igen. Skolan knorrar och maken klagar. Maken tyckte att jag skulle ringa vårdcentralen, hon kanske har brist på något trodde maken. Så jag ringde vårdcentralen. Dom skulle ringa mig klockan 13.00 och gjorde det. Jag förklarade som det var att L är förkyld för 4:e gången sen i augusti och att skolan knorrar. Sköterskan tycker precis som jag att förkylningar är vanliga och det är inget ovanligt att man är förkyld ofta. men eftersom skolan knorrar skulle vi få en läkartid. Läkarna var sjuka så första lediga tiden var 15.00 på tisdag! Hoppas att vi inte blir akutsjuka innan dess och behöver uppsöka vårdcentralen. Akuten vägrar jag att åka till. Det jobbar bara inkompetenta idioter där. I alla fall alla som jag har mött. Hon tyckte också precis som jag att man ska hålla barnen hemma när dom är sjuka. Dels för att barnet tillfrisknar fortare och dels för smittorisken. Det är kanske därför L är sjuk så ofta? För att det nästan bara är jag som håller mitt barn hemma vid sjukdom?Ris är det mest miljöovänliga man kan äta. Dels för dom långa transporterna, man ska helst äta närodlad mat. Dels släpper risodlingarna ifrån sig en massa metangas. Jag försöker därför att minska våran förbrukning av ris. Familjen P klagar. Vissa maträtter kan jag förstå att man vill ha ris till, eller så är det bara en vana. Det vi äter ris till är: kyckling (som jag ska sluta äta, orsak kommer en annan dag), korvstroganoff (där äter vi idag pasta eller mos till), fiskgratäng, fiskgrytor och paella bland annat. Till vissa av dom rätterna äter vi matvete idag. Men vissa medlemmar i familjen P tycker att matvete smakar gröt. Gröthatarna. Nu är den stora rispåsen som vi har köpt och brukar köpa på utlänningsaffären slut. Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en ny eller inte. Ris är billigare än matvete så ska vi gå efter ekonomin så är ris givet. Eller efter gröthatarna. Idag kom en ny hemlig låda. Vi prenumererar på en låda ekologiska frukter och grönsaker varannan onsdag. Det märks att ekologi går hand i hand med årstiden. På vintern ska man äta och köpa mycket rotfruker. Idag var det en påse bananer, en kartong tomater, en gurka, två zuchini, en avocado, tre lime, tre äpplen (fler äpplen tack), en påse lök, en påse morötter, två paprikor och en påse potatis i lådan.
Jag har kontaktat Medborgarskolan. Dom hade tänkt sig 5 gånger 1,5 timme varje gång. Det ska jag nog kunna fixa. Fram med alla böcker och börja lägga upp klasser bara. Nu hoppar tänk om monstret fram: tänk om ingen kommer! Tänk om dom tycker jag suger! Tänk om!!!!!

Datorn i källaren drar 2,05/dygn. Då har vi att energiläget (skärmen stängs av) ska hoppa igång efter 20 minuter. Så det har jag ändrat till 5 minuter. Jag trycker av datorn och skärmen på kvällen men stänger inte av den på strömbrytaren på kontakten. Det ska jag göra ikväll för att jämföra. Sen ska jag sätta den i tv:n igen för att jämföra en dag som liknade den andra dagen. Låter konstigt att elförbrukningen ökar när man stänger av på strömbrytaren.

Jag hittade massor av vinterstövlar till L på Tradera som jag har bjudit på. Men så åkte vi och månadshandlade på Willys. Bredvid Willys ligger Skopunkten och vi slank in där. Jag hittade och köpte ett par stövlar till L för 299 kronor men fick 75 kronors rabatt. Jag är inte stolt över det eftersom jag bara vill köpa begagnade kläder och skor så mycket det bara går. Men L behövde nya stövlar nu eftersom dom andra är sönder. Nu hoppas jag att alla 5 paren som jag bjudit på på Tradera blir överbjudna av andra. Annars får L väldigt mycket stövlar. Fast jag har inte bjudit mer än 20 kronor på något par så det kanske går att sälja dom vidare via Blocket om jag skulle vinna dom.

10 stycken julklappar är kvar att fixa. Jag älskar julen och jag älskar att ge och få klappar. Så nästan alla får mer än en klapp. M, mamma och morfar ska få varsin upplevelse i julklapp. Förutom dom hårda klapparna jag redan köpt. Pappa ska få sina brända mandlar kuponger. Svärfar ska få sina brödkuponger. Makens syster, svåger och moster, morbror ska få varsin påse långpannebröd. Dom älskar det lika mycket som svärfar och L. Eller kanske varsin flaska hemgjord glögg. det brukar dom få. L har jag en massa filmer till som jag fyndat på Tradera genom året. Men det är nog tråkigt att bara få filmer så jag ska köpa 2 andra saker till henne. Happymais blir nog den ena. Sen vill jag att den andra helst ska vara ekologisk eller i alla fall miljövänlig också. Problemet med L är att hon önskar sig allt som alla andra har och allt som hon ser på reklamen på tv.
Hon hade sparat ihop 200 kronor och fick 150 kronor av mig (för att hon sparat så duktigt). För hon ville verkligen ha en Pinky pie som en av hennes klasskompisar hade. Hon lekte med den en vecka sen var den inte rolig längre. För 349 kronor så borde det vara roligt längre än en vecka. Detta var flera månader sedan och L har inte fått någon mer sak efter det. Jag förklarade för henne att hon får inte minsta lilla kula innan tomten kommer om vi köper Pinky pie. Men hon skulle ha henne.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...