söndag 7 november 2010

Smör och ny bloggfavorit

För att samordna ärenden så mycket som möjligt för att spara bensin och miljön så blev det gravljuständning idag. Annars är det väldigt fint att åka dit "rätta" dagen på kvällen tillsammans med alla andra. Det är ljus överallt. På dagen är det inte alls lika fint. Jag hade velat åkt på ljusfestivalen som var häromdagen. Jag har aldrig varit där så det hade varit kul, men tyvärr var det i fredags kväll när jag jobbade. Jag tycker alltid jag jobbar när det är något speciellt. På Coop köpte vi bland annat krossade tomater. Jag läste på kartongen och dom ska bara innehålla grovkrossade tomater, tomatjuice och surhetsreglerande medel så jag har fortfarande ingen aning om varför hemkrossade tomater blir rosa och köpta krossade tomater är röda.
På Coop blev det som vanligt dyrt. Men det blev rätt mycket mer ekologiska produkter mot vad vi brukar köpa. Även om jag skulle kunna bli ännu bättre. Men eftersom vi har gjort valet med mig bara jobba 43 % så är lönen därefter och det gäller att rätta munnen efter matsäcken som det brukar heta. Jag hade gratiskuponger på Tacogratäng, matvete och qournstrimlor. Ris är bland det mest klimatovänliga man kan äta så jag försöker verkligen att sluta köpa ris och använda andra alternativ. Resten av familjen P är inte lika förtjusta i det. Dom tycker att matvete smakar gröt. Jag köper fortfarande Bregott istället för att göra eget. Jag är fortfarande på jakt efter en smörask i porslin. Dom på Tradera kommer oftast upp i ett par hundra. Jag försöker att minska vårat plastanvändande så mycket som möjligt. Så en smörask i plast kommer inte in i huset. Bilden har jag lånat från Tradera. Varför vi köper Bregott istället för lågprissmör och riktigt smör till bakningen istället för margarin tycker jag den här bilden förklarar rätt bra.
Jag har lånat bilden från en ny bloggfavorit Underbaraclara. Jag har läst om henne både i Camino och Kloka hem men tyckt att hon verkar vara en feminist som bara gör sig lustig över hemmafruar så jag har vägrat läsa hennes blogg. Men så gjorde jag det i alla fall och föll som en fura. Jag läste igenom varenda inlägg på 3 dagar och nu ligger hon bland mina favoriter. Ett lustigt sammanträffande var att receptet och inlägget om egen buljong som jag skrev ut och använde när jag sökte efter ett recept på egen buljong. Att det var underbaraclaras visste jag inte förens jag läste igenom hennes blogg. Det var genom underbaraclara som jag kom på att jag ville ha ett rånjärn igen. Varför köpa egna glasstrutar när man kan göra egna? Det är ju samma sak som att göra eget godis. Min vision att sluta köpa lördagsgodis till L går vidare.
Dålig bild men om man tittar riktigt noga ser man små gröna saker. Det är saffranskrokusarna som har börjat titta upp. Det blir nog ingen egen saffran i år men det kanske kommer.
Ibland blir L lite väl kärvänlig med Skutt kanin. Som tröttnar och säger ifrån på kaninvis. Det gjorde hon idag. L blev sur och skrev en förbud till kaninskylt och satte på sin dörr.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...