fredag 12 november 2010

Yikes och lite bensin

Elmätningen går vidare. Igår förmiddag satte jag den i kontakten som går till alla tv grejer i vardagsrummet. Idag på förmiddagen skulle jag läsa av den. Jag stängde aldrig av strömbrytaren på grenuttaget igår kväll för jag tänkte jämföra hur mycket skillnad det blir om man gör det och om man inte gör det. Elmätaren sitter därför kvar i samma kontakt. Men jag har läst av den. Kontakten sitter bakom tv:n, den sitter uppochner och den går inte att dra ut för då försvinner siffrorna Anledningen till det är att den går på batterier också. Batterierna är slut och vi har inga nya. Det påverkar inte mätningen eftersom den då sitter i eluttaget. Det gjorde att jag fick knöla mig in bakom tv:n, ställa mig nästan upp och ner för att läsa av siffrorna. Jag tyckte att det stod 15,5!!!!! Alltså 15,5 kilowatt timmar/dygn!!!!!!!!!!!! Jag är inte riktigt säker på att kommatecknet satt där men jag är nästan säker på det. Tv:n, dvd/video och tv boxen kostar alltså 5657,50/år i el!!!! Vi har en gammal tjocktv. Kanske dags att byta ut den??
Bensinräkningen kom igår. Den var på 1200 kronor mot normalt 3500 kronor. Vi har bytt bil till en diesel. Den drar mindre + att diesel är billigare än bensin. Sen att vi har börjat samordna ärenden och försöker använda bilen mindre har säkert gjort sitt till också.
Genom min nya favoritbloggare Underbaraclara har jag hittat till en ny sida. Livinggreen.se en guide till ett grönare liv. Livinggreen skriver om mode, mat, barn, hälsa med mera med mera. Allt med en ekologisk inriktning. Jag pratar så mycket om underbaraclara att familjen P säger sluta!!! När jag precis hade börjat läsa The tightwad gazette pratade jag så mycket om författaren Amy att familjen P fick skavsår i öronen. Jag tror att det ska bli samma med underbaraclara nu. Jag har en känsla av att jag kommer att tjata rätt mycket om henne här med. Imorgon ska jag prova att göra egna snickers till L (och oss). Jag har gjort det förut och dom smakar väldigt gott. Om det blir några över tar jag nog med till pappsen på söndag istället för novembers brända mandlar. Till snickers behövs det jordnötssmör. Vilket jag såklart gör eget. Väldigt lätt och går fort om inte maken har ätit upp alla jordnötter så att man får åka och handla först. Jag hämtade samtidigt ut ett paket så det blev lite samordnat där också. Fast när jag kom hem hade jag fått ett paket avi till. Men jag ska fjäska lite för maken så han tar med den när han ska köpa ved ikväll. Gårdagen ägnades åt skottning så veden skulle kunna ligga någonstans. Idag slaskar det och regnar så det var en onödig sysselsättning. Längtar efter veden. Längtar, längtar efter veden. Ska bli skönt att kunna elda när det är kallt ute och slippa få ångest över att elräkningen kommer att bli skyhög. Hörde någonstans att det skulle bli 40 minus här i vinter. Receptet på jordnötssmör finns här.Paketet innehöll indisk mat. Jag är med i Buzzador. Nu har jag blivit uttagen att buzza indisk mat. Det är väldigt spännande för det enda indiska jag har ätit är min indiska köttgryta. I buzzpaketet ingick 10 påsar tandori chicken spice mix, 2 förpackningar naanbröd och en påse raita spice mix. Sen hade jag en kupong på gratis pastagratäng så jag hämtade ut den med.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...