fredag 10 december 2010

Sopor, kompost och återvinning

Jag har varit på den vanliga månadshandlingen till Coop. För att samordna ärenden så åkte jag till återvinningen också. Vi sopsorterar allt vi kan. Vi har en nej tack till reklam skylt på brevlådan och papperspåsen till återvinningen brukar bara vara halvfull. Men nu för tiden är den helfull. Jag fattar det inte? Undra om det är all jäkla reklam som kommer med i den lokala tidningen?? Kartongpåsen var bara halvfull. Det beror på att vi använder vissa kartonger att tända med när vi eldar i braskaminen. Mjukplasten och hårdplasten var överfulla. Jag såg ett program på tv:n en gång om ett par som bojkottade all plast. Dom köpte inga saker som låg i plast. Jag bojkottar plast på det viset att jag inte köper saker som består av plast. Men att sluta köpa allt som är inplastat eller är i en plastflaska det skulle vara svårt. Som idag köpte jag 3 flaskor ketchup. Finns det ketchup i glas? Osten är inplastad, skinkan och kalkonen är inplastad. Korvskinnet ligger i en plastpåse och så vidare och så vidare. En annan sak som jag inte fattar är hur komposttunnan kan vara mellan halvfull och 2/3 full varannan vecka! Slänger vi så mycket mat? Eller vad är det i tunnan? Jag tar tillvara alla matrester som går. Brödkanter - ströbröd. Ostkanter - riven ost. Äppelskuttar - te. Vanliga matrester blir det inte så mycket men förr i tiden (före M:s svarta hål i magen) hade jag en burk med pastarester, en med kött och korv, en med potatis, en med fisk, en med ris och en med grönsaker. När burkarna var fulla gjorda jag om dom till: makaronipudding, pytt i panna, potatisbullar, fisksoppa, risotto och grönsakssoppa. Nu försöker jag laga mer mat varje gång så det ska bli en matlåda i alla fall. Jag vill fortfarande ha en avfallskvarn. Men kommunens kvarnar mal så långsamt. Ändå så har dom brist på biogas. Sen har jag fortfarande inte kommit på vad det är vi slänger i soptunnan som är nästan full var 8:e vecka. Vi borde inte ha så mycket sopor så mycket som vi sorterar. Jag har hört om såna som inte har några sopor alls men det förstår jag inte. För vissa saker måste man ju slänga i soptunnan, dom går inte att sortera. Blisterförpackningar till exempel. Dom består av två matrial och får inte slängas i återvinningen. Blisterförpackningar är det som Alvedon och Ipren och liknande ligger i. Panodil är smarta dom, deras förpackning består bara av plast och får återvinnas. Gamla tyger och kläder är en annan sak. Vi försöker att återanvända när det är utslitet. Men man behöver inte ha hur mycket trasor som helst.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...