lördag 11 december 2010

Systuga

Igår styrde jag, L och S bilen mot det stora köpcentret på andra sidan stora staden. Jag hade sparat en del pengar som jag skulle ha och köpa kött för. Maken har inte gjort klart kontoret så det står fortfarande möbler i garaget, vilket gör att jag inte kan köpa en ny (begagnad) frys vilket gör att jag inte får plats med en massa kött från bonden. Vilket gör att jag inte tänkte på vad jag handlade igår. Oftast brukar jag köra huvudräkning så jag inte gör av med för mycket pengar. Faran med kontokort istället för kontanter är att man inte vet hur mycket man gör av med, det är bara katjing. Jag brukar ha en begränsad budget därav huvudräkningen. Igår hade jag mer pengar än vanligt. Köttpengar. Så jag behövde inte tänka på hur mycket jag handlade för. Det kändes skönt. Tills jag kom hem och loggade in på banken och upptäckte att jag handlat för 2400 kronor!! Alla köttpengar + alla budgeterade pengar till köpcenret!! I och för sig köpte jag tre tröjor till mig själv (och en till L) för 600 kronor. Jag har inte köpt kläder till mig själv på år och dagar. Nya kläder har jag inte köpt på ännu längre. S har massor med hål i öronen och har tjatat på L att hon ska ta hål i öronen. Igår på köpcentret sa L "jag vill ha hål i öronen". S har haft det sen hon var 5 år så jag och S tog med henne till en frisör. Det kostade 199 kronor/hål + rengöring = 499 kronor!!!!! Men L är stolt som en tupp och går runt och sjunger "jag har hål i öronen, jag har hål i öronen". Vi hade slut på alfalfafrön. Jag provade att grodda med rädisfrön som jag hade hemma, men dom tog sig aldrig. Inte minsta lilla grodd blev det. Nu står en ny laddning med alfalfa i groddhinken. 55 kronor för en påse frö! Fast om man räknar hur många gånger det räcker till så blir det billigt, väldigt billigt. Sen behövdes mer djurmat, lite saker från apoteket, ljus till alla ljusstakar, vit tråd och lite andra saker. Jag har sytt om lakanen jag fick av mamma. Ett blev längder i köket. Synd att inte den hjärtformade spetsen syns under kappan. Kappan var för lång så jag förkortade den och gjorde omtag till längderna.Jag gillar det gamla bondköket och vill helst inte ha en massa nya prylar i köket. Diskmaskinen är bra att ha och jag tänker inte slänga ut den. Men inte är den vacker.
Det andra lakanet blev ett diskmaskinsskynke. Jag har skynken för andra skåp i köket med. Inte så praktiskt kanske, men det blev snyggt. Nu ska jag bara komma på hur jag ska få bort mikron. Den är för stor för att få plats i ett skåp. Köksfläkten ska maken bygga in av typen gammal spiskåpa. Min första födelsedag efter att jag träffat maken fick jag en rosettbrosch av honom. Vi hade bara känt varandra 1 månad då. För några år sedan fick jag en harpbrosch av honom. Sen har jag en brosch som jag ärvt efter min älskade Lulle. Jag använder aldrig broscher så jag har gjort en tavla av dom. Pepparkaksdegen till alla hus och pepparkakor är gjord och ska stå till imorgon.

Så här blev ljusen utan formarna.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...