måndag 3 januari 2011

2010

Nyårsaftonen var väldigt trevlig. Jag tog med ost, kex och cider till jobbet. Väldigt uppskattat och väldigt gott. Maken och jag hämtade S och hennes kompis efter jobbet. Efter många turer fram och tillbaka, komma hem, sova, komma hem före tolv, komma hem efter tolv och så vidare så bestämde dom sig för att komma hem och fira nyår med oss. Så hela familjen P var samlade tolvslaget. 2010 hände en hel del saker:
* Vi skaffade sophämtning var 8:e vecka. Lägsta som går.
* Jag gick med i Facebook mest för att få tillgång till bytarsidan.
* Jag startade en egen bytarsida genom att bli moderator för Freecycle.
* Jag blev ett grodd och skott freak. Har alltid groddar och/eller skott på gång.
* Vi böt våran bensinslukande chrystler till en dieselsnål volvo.
* Jag sålde 10 saker/vecka för att finansiera en vill ha i köket lista.
* Jag hade en utlottning av tvättnötter.
* Det bodde en spanjorska som bara talade spanska hos oss i 1 vecka.
* Vi hade inte råd att åka på storsemester men jag fixade gratisdagar på Astrid Lindgrens värld och Gröna Lund.
* Vi upptäckte shoppingparadiset Ullared.
* M Fyllde 18 år.
* Maken och jag hade 20 årig bröllopsdag.
* Jag började göra egna buljongtärningar.
* Jag böt ut flera engångsartiklar mot andra alternativ. Skålmössor och tygservetter till exempel.
* Jag fick hallonhäck av grannen och har bytt ut staketet på baksidan mot hallonhäck.
* Jag köpte safranskrokus och skulle experimentera med. Men snön kom för tidigt så det blev inget. Bara små små skott.
* Jag köpte nästan alla L:s kläder begagnat.
* Jag började göra egen Tacosås och en massa andra saker från grunden.
* Anmälde mig till att vara med på en bytardag som medhjälpare men blev inte uttagen.
* Jag försökte göra hemgjort lördagsgodis till L varje vecka.
* Vi sålde gungställningen, maken gjorde pallkragar och vi sådde potatis istället.
* Jag slutade köpa russin och började med hemodlade russin istället. Mest äppelringar.
* Maken böt jobb.
* Jag började göra egen vitvinsvinäger och äppelcidervinäger.
* Vi började prenumererar på en låda med ekologiska frukter och grönsaker som kommer varannan vecka.
* Jag fick reda på att jag ska leda en kurs i Simple living på Medborgarskolan. Kursstart 14 februari.
* Jag hade sparat ihop 3500 kronor till en duschvärmeväxlare genom att sälja 10 saker/vecka men fick fortkörningsböter och ingen växlare.
* Vi sökte och fick lån till solvärme.
* Jag böt ut nästan allt ris mot matvete.

2 kommentarer:

Esbe sa...

Ett trevligt år låter det som! Hemmagjort godis är gott, vad det än är man räknar som godis =)

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Har inte kommenterat här tidigare - men måste göra det när jag ser den där gedigna listan. Duktigt!

Och väldigt smart att ha mål vad pengar för sålda saker ska användas till och hur mycket det blir. Vi försöker att sälja en del här hemma, men jag har inte alls skrivit upp hur mycket vi sålt för, tror verkligen att det skulle ge en extra sporre till att fortsätta med säljandet när man ser vad det ska bli istället.

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...