tisdag 11 januari 2011

Nu finns ingen återvändo

Kurskatalogen från Medborgarskolan landade i brevlådan i helgen. Min kurs i Simple living är med. Det kändes jättekul men samtidigt skrämmande. Nu finns det ingen återvändo. Då hoppar tänk om monstret fram. Tänk om ingen gillar kursen! Tänk om ingen söker kursen! Tänk om någon söker kursen! Tänk om dom som söker tror att jag ska göra deras liv enklare! Jag ger ju bara verktygen jobbet måste dom göra själva. Tänk om jag inte kan fylla 10 timmar! Tänk om.............
På måndag åker min älskade lille M (fast han är 18 år och nästan 2 meter lång är han fortfarande min lille M) till Norge på praktik i 12 veckor. TOLV veckor!!!! Det var sagt att dom skulle åka sista veckan i januari och jag har hela tiden tänkt det är lång tid kvar, det är lång tid kvar. Sen får jag se på Facebook att M skriver på måndag drar vi till Norge!!!! I TOLV veckor!!! Första 4 veckorna får mammorna inte prata med sina barn eller komma också hälsa på. Det för att underlätta för eleverna. Praktikplatserna kan vara rätt så hårda, dom kommer att jobba 12 timmars dagar. Så dom får inte prata med mammorna för då åker mammorna och hämtar dom om dom är ledsna och har hemlängtan. Förhoppningsvis så tillåter kassan en weekend på högfjällshotellet där M ska praktisera så jag får träffa M någon gång under dom 12 veckorna i alla fall. Hotellet har spa så jag behöver ju inte åka skidor.
Ena shoppingskassen från Coop har spruckit i sömmen. Det har varit så ett tag men jag har inte "tänkt på det". I lördags var maken med mig till Coop och såg kassen. Han tyckte vi skulle slänga den för maten kunde ju ramla ut. Så har jag aldrig tänkt. Men det var ju sant. Men slänga den? No way. Jag har såklart sytt igen hålet.
Jag har kommit på en världsbra födelsedagspresent till makens mamma och pappa. Svärfar fyller i maj och svärmor i juli men dom får en gemensam present i år. Det har dom fått förr med. Dom gillar att bowla. I ett häfte som heter restaurangchansen som vi köpte av M finns lunchbowling. (det finns kvällsbowling med men det kostar mer mycket mer). Två för priset av en. Eftersom vi blir 7 stycken så kostar det massor. Nu kostar det mindre massor. Nu ska jag bara övertala maken om att han ska ta ledigt en lunch i slutet av maj, början på juni. Kupongerna gäller inte i sommar. Sen måste jag sälja in förslaget på present till maken också. Men hela familjen P (utom jag) gillar att bowla och äta bör man. Jag syr varken hellre eller bra men jag syr. Skumgummit eller vad det kallas som sitter på nåldynan och ska hålla fast nålarna har lossat små tussar lite då och nu. Det gör att nålarna inte sitter kvar. Vilket gör mig lika arg varje gång. Eftersom jag syr så sällan så glömmer jag det tills nästa gång. Men nu är min ilska slut. Jag tog en tvålask som jag fick en lavendeltvål i av mamma för en massa år sedan. Den har stått som prydnad på badkarskanten. Nu lyxar jag till det med tvålen i badet och asken blev nåldyna. En godluktande nåldyna. Det är inte alla som har en nåldyna som luktar lavendel. Nu kanske det blir kul att sy. Jag har limmat fast spets på hyllorna i köket. Sen gjorde vi om köket. Vi gjorde vinhyllor och sen gjorde vi om igen, vi satte ett nytt skåp och nya hyllor där kylskåpet stod. Kylskåpet ställde vi där städskåpet var. Städskåpet slängde vi ut och ställde städsakerna i en garderob som vi gjorde om i hallen. Det var för massor av år sedan. Ända sedan dess sitter det bara spets på vissa av hyllorna. Vilket har retat mig ibland när jag har kommit på det. Spetsen finns inte att köpa längre. Men det finns annan spets. Som nu sitter på 3 hyllor av 4. Jag köpte för lite spets.

Tisdag och bybiblioteket är öppet = nya böcker till L. När jag var på biblioteket kom skolans rektor och kramade om mig. Det har hon aldrig gjort förut och vi känner inte varandra. Kändes som om det hade att göra med mitt uppskattningsbrev till skolan och L:s lekisfröken i somras. Jag tyckte att fröken var så bra att hon förtjänade något mer än den vanliga av klassen insamlade blomman. Så jag skrev ett uppskattningsbrev. L:s fröken blev jätteglad och jag får fortfarande kramar av henne när hon ser mig. Vill ni se brevet tryck här. Jag är inne i ett Feng shui rens ryck igen. Va inte orolig mamma jag har inte slängt något viktigt som jag kommer att ångra sen och ta din. Jag som inte skulle lägga ut mer saker på Tradera la ut 12 annonser till idag. Lite tröjor som L har vuxit ur och lite gamla dataspel som ingen spelar längre. Sen står 4 kassar i bastun och väntar på borttransport. Vart har jag inte bestämt än. Ge till begagnataffären? Stå på loppis? Bytardag? Ge till kyrkans loppis i sommar? Jag har även slängt in en efterlysning till på bytarsidan på Facebook. Nu när kontoret är nästan klart behöver vi mattor dit. Förut var det heltäckningsmatta nu är det golv. Det som fattas innan kontoret är helt klart är taklister, bokhyllor och lite ommöblering. Maken var lite tvetydig till om jag skulle sätta in annonsen under köpes i den lokala tidningen till helgen så jag har inte gjort det. Han är nu på kurs i två dagar och onåbar.

4 kommentarer:

Bli rik i ditt liv!/Ann sa...

Då säger du bara åt tänk-om-spåket att flytta längst in i garderoben (eller helst lämna byggnaden). Du ÄR ju där för att ge folk verktygen, det är vad lärare gör, jobbet gör man själv. Fast jag skulle tycka det var jättebra om du kom hit och förenklade mitt liv lite ;-) Och kommer ingen så har du ju iaf försökt, då kommer det kanske till hösten istället. jag tycker fortfarande det låter jätteintressant och hoppas du skriver mer om hur det går!

Den där praktikplatsen låter riktigt otäck tycker jag. Boot-camp eller slavkontrakt??? Lycka till med allt! mvh Bli rik i ditt liv!/Ann (skriver så eftersom vi är fler Ann som kommenterar på samma ställen....)

Mrs B sa...

Så flott at du skal ha kurs i simple living!!! Det kommer til å gå kjempefint :)

Esbe sa...

Det kommer säkert gå jättebra med kursen!

Jag ledde kurser i teckenspråk en gång i tiden, var också orolig för att materialet inte skulle räcka till... men det räckte till en fortsättningskurs också!
Du vet, folk pratar, frågar och kommer med egna idéer om vad de vill veta så ibland får man till och med planera om någon lektion för att det känns som att det har kommit en bättre idé!

Lycka till!

Kom gärna ihåg min tävling på bloggen!

Mor Grön sa...

Du har redan en anmäld i alla fall!:)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...