måndag 21 februari 2011

Det bidde ingen solvärme (just nu) det bidde

Vi tog ett banklån för att kunna skaffa solvärme. Men så läste jag i flera olika tidningar om folk som hade fjärrvärme, deras elräkning låg på 800 kronor/månad. + fjärrvärmen som också kostade runt 800 kronor/månad. Våran elräkning ligger runt 4000 - 6000 kronor/månad nu på vintern. Vi kan inte ha fjärrvärme här. Men den ena grannen har pelletspanna. Han betalar också runt 800 kronor/månad för elen + pelletsen. Solvärmen gör att elen blir billigare på sommaren. Eftersom den värmer varmvattnet. Men på sommaren brukar våran elräkning ligga runt 1500 - 2000 kronor. Så det första vi ska skaffa nu är en pelletspanna, med en akumulatortank, för solvärmen blir steg 3. Pelletspannan är steg 2. Steg 1 är att byta ut våra fönster.Vi har en grej som jag inte vet vad den heter. Vi fick den när vi prenumererade på Gör så här en gång. Den mäter kalluften som kommer in genom fönster, dörrar och väggar. Det kommer in kolosalt mycket kalluft genom våra fönster. Ungefär minst 15 % värme försvinner den vägen. Så solvärmelånet är nu omvandlat till ett byta fönster lån. När M:s ruta hade gått sönder i våras så sa glasmästaren att karmen var helt rutten så det var dags ändå. Jag fick en hög med något av en bloggkompis. Vad det är vet jag men det är hemligt. För det jag ska ha det till läser min blogg. Jag har gjort havrebollar som jag ska bjuda på på min kurs ikväll. Min kontaktperson ringde. 2 stycken av deltagarna har hoppat av. Dom visste inte vad Simple living var men sökte ändå. Receptet på havrebollarna finns här. Jag tvättar ofta med tvättnötter. Tvättnötter är som namnet säger nötter som man tvättar med. Dom är miljövänliga. Eos är tvättnötter - färdigdoserat i tvättpåse! Jag har inte köpt mina nötter från detta företag. Jag lägger mina i en strumpa som jag knyter till, så jag har ingen tvättpåse.
För ett gratis varuprov på tvättnötter mejla info@adisgladis.se och uppge din hemadress.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...