tisdag 8 februari 2011

Födelsedagskalender och Uddan

Inatt var L kokhet och jätteorolig. Hennes andedräkt luktade feber lång väg. När hon behövde upp och kissa vid 4 tiden passade jag på att ta tempen på henne - 38,8. Jag vabar idag igen. När jag ringde skolan var det tydligen något som gick. Feber en dag eller två, inget annat. Febern har gått upp och ner hela dagen. L har varit som vanligt förutom att hon hostar mest hela tiden. Hon vill veta hur många dagar det är tills hon fyller hela tiden. Så jag har gjort en födelsedags kalender. Varje cirkel ska ritas i med ett ansikte. En cirkel = en dag. Adventskalenderpusslet blev inte en så jättestor hit kanske. Jag funderar på om man kan göra det med lego. Några legobitar varje dag. Sen på julafton är hela legot ihopbyggt. L har tittat på en av sina favoritfilmer. 102 dalmatiner. Hon lever sig oftast med i filmerna som hon tittar på och brukar vara med och leka bredvid.I filmen fångar Cruella DeVill dalmatinervalpar för att göra hundpäls av dom. En av valparna som även är huvudpersonen (huvudhunden) heter Uddan och har inte fått sina prickar än. För att hon inte ska vara sur för det får hon en vit stickad tröja med svarta prickar på. L:s golden är Uddan och har fått L:s gamla dalmatinerkjol på sig. L fångar hundarna i en filt och går runt med dom.Filmen vi har är en gammal vhs som vi har kvar sen M och S var små. Den knastrar nästan hela tiden och stannar ibland. Så jag vill ge L en dvd med 102 dalmatinerna istället. Men jag har inte lyckats få tag på någon ännu. På cdon.com får man reservera den. Vilket jag har gjort. Jag funderade på om L ska få den när hon fyller. Tisdagar = öppet bybibliotek. Även fast L var sjuk hade jag böcker som gick ut idag + att en reserverad bok hade kommit och skulle hämtas senast idag. Biblioteket är bara öppen mellan 13.00 och 17.00. Varken S eller maken skulle hinna hem. L var för sjuk för att gå ut? Vad göra? L ville vara hemma själv. Första gången hon var det. Det tog bara 15 minuter så var jag hemma igen. L var stolt som en tupp och sa att hon var vuxen nu för hon klarade av att vara hemma själv. Jag lånade bara böcker till L. Boken som jag reserverat var Wilda Wilma pruttar som jag fick tips om på Barnboksprat.Vi hade helt slut på frukt och L ska ha med frukt till skolan så jag kompletteringshandlade frukt igår. Jag hittade en frukt som såg jättekonstig och väldigt fin ut. Drakfrukt. Jag köpte en halv. Den kostade 109 kronor/kilo. L tyckte den var så fin att vi skulle spara den. Vi ska dela den systerligt och broderligt ikväll.Sen ett tips. Lägg inte en plastbytta med mjöl i på en varm spisplatta. Den smälter och fastnar och mjölet åker ut i hålet. Maken bara skrattade. Typiskt dig sa han. Vad han nu kan mena med det?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...