lördag 19 februari 2011

Hajar och pappas golfbollstårta

Varje dag dödas en 250.000 hajar för fenornas skull. Fenorna skärs av medans hajen fortfarande lever. Hajen slängs sedan tillbaka i havet där den sjunker till botten. Hajen lever en vecka liggandes på botten utan att kunna röra sig. Eu är det största exportören av hajfenor till Asien. Men just nu kan lagen ändras så det blir förbjudet. Man kan gå in på Europeiska kommissionens hemsida och vara med och rösta. Tryck här så kommer du till sidan. En bit ner på den sidan står det: How to submit your contribution.
We welcome contributions from citizens, organisations and public authorities.
Citizen
If you are answering this consultation as a citizen, please click here to submit your contribution. Om man då trycker here får man upp ett epostdokument där man kan rösta mot fining som det kallas när fenorna skärs av levande hajar. Jag har röstat och skrev så här i mitt epostmedelande: I think it's sick to cut the fins of sharks and vote strongly against it.
Have a nice day
XX
citizen in Sweden
Nu till något roligare. Min pappa fyllde år idag. Min vana trogen så var en av presenterna en tårta. Pappa gillar golf så tårtan blev en golfboll. Jag gjorde egen tårtbotten i min bollform. Den är fylld med bilfluff. Recept finns här. Och vaniljkräm. Det vita är sugarpaste som kan användas dels som jag gjorde på tårtan, men man kan även göra figurer av den. Jag försökte göra den hålig som en golfboll men det gick inte. Men jag lånade en golfboll och skrev på den. Receptet på sugarpasten finns här.

Det kom ingen post idag så inga gratis saker kom i lådan. Men mamma och jag gick till pressbyrån där jag hade två sms kuponger att lösa in. Så det blev gratis kexchoklad och en flaska gratis Loka. Tack Airam, jag har gått in och tävlat om en crock pot. Jag har ett recept på lammgryta som jag aldrig provat som jag gjorde om lite som jag lämnade som bidrag. Jag hoppas jag vinner. Då skulle jag kunna laga maten till familjen på morgonen när jag jobbar på kvällen. Sen är den klar på kvällen så ingen behöver laga maten. Eller dom där dagarna när man är gör sketa stressad och inte vet hur man ska hinna laga mat. Det är bara att göra iordning maten på morgonen sen sköter den sig själv till kvällen när det är dags att äta. Perfekt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...