fredag 4 mars 2011

Bakat kex, gjort ost och förlorat pengar

Jag fixade och trixade i flera timmar nästan igår med en present till M. Han läser min blogg i Norge för att ha koll på familjen P. Så han listade ut att det var till honom. Han önskade sig en sak som inte finns att köpa längre. Jag satte då in en annons på Blocket och tog ett överpis på 100 kronor. Det var massor som svarade. Jag tog första bästa och han ville ha 46 kronor i porto. Det kostar ingen dvd så jag vet inte om han lurade mig eller om han har en vhs. Jag sökte en dvd och det var det som stod i annonsen. Han skickade den idag. Jag har blivit lurad 2 gånger via Blocket. Jag har sökt saker, betalt men aldrig fått någon vara. Så jag hoppas att den kommer på måndag. Idag visade M mig en sida där ett företag sålde filmen för 25 kronor. =( M och jag har chattat via Facebook så han vet redan allt detta.
Ann undrade hur tvättnötter ser ut. Dom ser ut som hela nötter kan man säga. Vad dom luktar kan jag inte beskriva. Men dom stinker inte parfym. Jag brukar köpa mina från Jordklok. Men där är många av nötterna trasiga eller ihopklistrade. Det påverkar inte tvättresultatet. Eller så har jag köpt från Tvåleriet. Där är nötterna fräschare. Vilken som är billigast vet jag inte för jag brukar bara köpa från Jordklok när man får rabatt. 2 för 1 brukar dom ha ibland.
Till myset ikväll blir det ost och kex. Hemgjord ost och hemgjorda kex.
Vitlöksost, vaniljcitronost och digestivekex. Recept finns här. Jag skrev inbjudningskort till L:s kalas häromdagen. L påpekade att det skulle vara disco inte prinsesskalas. Så jag fick skriva om inbjudningskorten. Ett litet problem bara. Tänk om monstret kom. L går i en F-2 klass. F klassen är mycket för sig själva. Men ettorna och tvåorna går nästan alla lektioner ihop. Ettorna är 11 stycken. Det är dom vi brukar bjuda. Tillsammans med tvåorna är dom 26 stycken för många att bjuda hem själv. L vill bjuda alla ettorna och två av tvåorna. Kan man göra så? Eller ska man bara bjuda ettorna? Eller bara alla tjejer? Jag pratade med L:s fröken om detta. Enligt henne är L mer tillsammans med tjejerna i tvåan än i ettan. L är tillsammans med 5 av tjejerna i tvåan. 3 håller sig för sig själva. Men jag har ett tänk om monster som brukar besöka mig ibland. Just nu gör han det. Tänk om dom barnen som inte blir bjudna i tvåan blir sura? Eller dom tjejerna som inte blir bjudna? Men 26 stycken har vi varken råd eller plats att bjuda. Men jag har sparkat tänk om monstret där bak och i år blir det ett tjejdisco. Det ska bli skönt att slippa en massa killar som leker jaga, slåss och brottas.

Jag fick, eller fick och fick, jag fick betala för den. En signerad cd av Mikale Wiehe. Jag tyckte det var synd att den skulle stå osynlig med dom andra cd skivorna i cd stället. Så jag ville sätta den på väggen som en tavla. Jag ville ha flera skivor där. Jag hittade en gammal cd med Kayo som också var signerad. Men jag ville ha fler. Så hittade jag en hemsida där som sålde signerade cd skivor så jag köpte September, Orup, Nanne Grönwall och Tomas DiLeva. Så nu har vi en cd tavel vägg. Jättesnyggt. Men ett onödigt köp egentligen. Fast ibland måste man få unna sig ett eller annat onödigt köp.

1 kommentar:

Jessica Ringdahl sa...

Hej!
Ville bara lämna mitt avtryck och säga. Jag har läst igenom hela din blogg, ända tills du började att blogga. Wow vilket jobb du gör! Helt fantastiskt. Jag har anammat flera av dina tips och jag väntar nu på fler blogginlägg från dig. Och alla bra och fina tips du har. Kollar även in dina recept på receptbloggen. Din strävan är helt otrolig/enorm och jag hoppas att du når ditt mål att få vara hemmamamma på heltid igen. Sedan håller jag tummarna för att din familj ska uppskatta mer att du är hemma och allt fint jobb som du gör.

Kramar från Jessica Ringdahl som i juli har varit hemma i 10 år(ps jag hoppas att du nu har fått poäng från gratisbio, jag använde din länk och har nu dryga 7000 poäng vilket borde ha gett dig bra med poäng ds)

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...