måndag 7 mars 2011

L fyller 8 och kanske blåst

Hurra hurra hurra idag är L:s födelsedag. Tänk att det är 8 år sedan hon såg dagens ljus. Tiden går så fort. Det är en av anledningarna till att jag inte vill ägna över 40 år att jobba. Om allt går som jag vill och hoppas så händer det saker snart. Ingen vet om det mer än jag, det är massor med saker som måste ändras och klaffa först. Ikväll är tredje gången av min kurs i Simple living. Vi ska prata om att rensa upp. Inte bara bland saker, utan även bland vänner och i almanackan Det där med almanackan går in på fjärde gången som handlar om tid och pengar. Så vi får se hur långt vi hinner idag. Dom ska även få en läxa. Vad visa jag imorgon om jag kommer ihåg det. Jag rensar och rensar med jämna mellanrum. Men sen fastnar sakerna som är utrensade i bastun eller förrådet. Jag funderar på att stå på loppis igen men tycker det är för lite saker.
Jag har i alla fall tagit första steget till att lämna in saker på en bytardag i slutet av mars. Jag jobbar den helgen men maken och S har nästan sagt ja till att lämna och hämta grejerna om allt är förberett. Det är olika kontaktpersoner i olika rum, olika saker i rummen. Ett rum leksaker, ett böcker, en 0 - 80 kläder och så vidare. Jag har fått numret till 5 olika personer men när jag tittade igenom sakerna så var det inte så mycket mer än leksaker. Så jag har försökt få tag på rumsansvarige för leksakerna utan att lyckas. Om man inte blir uppsatt på listan så måste man stå i kö för att lämna i sakerna. Det kommer S och maken aldrig att göra. Jag har en "kompis" som är en energisugare. Hon får för sig att ringa mig ibland och kan inte acceptera ett nej. Hon ringde förra veckan men jag lyckades undvika att hon kom hit. Kursen ikväll ska som sagt var handla om att rensa upp. Hur rensar man bland sina vänner? Jag skulle behöva rensa bort henne. Det som är bra med att blogga är att man dels får en massa trevliga kommentarer, dels att jag kan använda bloggen som en dagbok om jag vill komma på något, dels att när jag skriver om Telia och Viasat och våra höga räkningar där så hör Telia och Viasat av sig och vill hjälpa till och diskutera abonnemangsformer. M vägrar att ta bort sporten så där rök den besparingen.
Idag blev det ingen tårta att fira L med det blev jordgubbspaj. Recept kommer imorgon. Jag tänkte göra två flugor på smällen och använda jordgubbspajen på söta sakers utmaning i mars som är frukt.
Min kamp att fortsätta ta bort hel och halv fabrikat går vidare. Så idag blev det nya köttbullar till frysen gjorda. Det stod i den lokala tidningen att skumgodis har lika stor klimatpåverkan som en portion kött. Kött är annars det som har störst klimatpåverkan. Sen att det är en massa konstiga grejer i godis gör att jag ska börja med hemgjort lördagsgodis i familjen P igen. Jag skrev för ett par dagar sedan att jag sökt efter en grej till M på Blocket. Jag fick napp och betalade den. M skrev en sida där filmen fanns och bara kostade 25 kronor + 12 kronor i porto. Jag betalade 100 kronor + 46 i porto. Killen jag köpte av skulle posta filmen i fredags morse. Alltså skulle det ha kommit med posten idag. Vilket dne inte gjorde. Jag har blivit blåst två gånger tidigare via Blocket, ska det bli en tredje gång??

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...