torsdag 24 mars 2011

Stolpimp, pappersrens och potatistankar

Hur kommer det sig att om jag kokar potatis så går det åt ungefär 2/skalle + 2 extra. Om jag väljer att göra potatisen i ugnen så går det åt minst dubbelt så många som om jag kokar dom? Samma sak med potatisgratäng eller vad jag nu väljer att göra av potatisen, det går åt många fler än när jag kokar dom. Gör kokningen att potatisen blir större och mer mättande? Eller kan det vara så att ugnspotatis är godare så man äter mer för det? Igår kväll gjorde vi ugnspotatis till korven och dom stuvade morötterna.Dom blir godare ju längre dom får ligga innan. Igår var det inte ugnspotatis på menyn men det blev det ändå så dom låg bara några sekunder. Recept finns här. Jag som inte brukar köra ugnen bara sådär skäms lite. M ville inte ha stolen från Facebook bytet, han ville ha kvar sin gamla stol. Min lillebror hade stolen när han var liten så den har några år på nacken. Jag målade om den och klädde om den för flera år sedan. Nu var tyget sunkigt. M hade spillt något oidentifierbart på den. Sen var den dammig och smutsig. Så jag klädde av den, tvättade tyget och klädde om den igen med samma tyg. Som ny nästan! Nu ska jag bara komma på vad vi ska göra med S gamla stol. Den som hon slängde i golvet i vredesmod när den var ny för flera år sedan. Den har inga hjul efter det. Annars är den hel så den känns fel att slänga den. Skänka den känns inte heller så bra. Vem vill ha en trasig stol? Jag ska fundera lite till men den kanske går att skänka på Facebook?

Räkningarna är skrivna och alla siffror införda i årsbudgeten. Hoppas att det går ihop sig denna månad med. Att bensinräkningen var på 5600 kronor efter resan till Ullared gjorde ju inte direkt räkningarna mindre. Enligt budgeten ligger vi i snitt på 18.000 kronor/månad i fasta utgifter. Då är inte maten och bensinen och andra småräkningar medräknade. Om vi slutar äta eller tanka bilen och inte har några småräkningar kan jag vara hemma på heltid imorgon igen. Men äta bör man annars dör man och bilen vill också ha mat ibland så nya tag med att sänka dom fasta utgifterna och sen måste jag se över maträkningen igen. Den ligger runt 3000 - 3200 kronor/månad nu och jag vet att jag kan bättre än så. Ungefär var tredje månad roar jag mig med att sätta in papprena från alla räkningar i olika pärmar. Vi har 14 olika pärmar + makens sotarpärm. Allt från elpärm till bensinpärm, lån i en annan, fakturor i en tredje. Usch va mycket fakturor det var. Det som känns som om vi aldrig köper något men det måste vi ju göra så många fakturor som det var. Jag har även sagt upp två tidningar. Allt för hemmet tog jag bara för premierna. Sen fick man en gratis tidning av Etc. Den har fortsatt att komma och komma och komma. Värre skittidning har jag knappt läst. Jag gillar sidan Etc och deras miljövänliga el men jag gillar absolut inte deras tidning. Idag kom räkningen också, men jag sa som sagt var upp den.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...