söndag 20 mars 2011

Tårtbuffe och kan göra raggmunk och smothie igen

Mitt för tidiga födelsedagskalas är avklarat. Alla 4 tårtorna var goda. Tror jag i alla fall, jag åt inte av biskvitårtan. Alla resterna ligger i frysen och väntar på M:s kalas i april. Ingen rest blev sparad. Dajmtårta.Morotstårta.
Schwarzwaldtårta.
Biskvitårta. Under tårtorna ligger tårtpapper som är återvinningsbart köpt på Ikea. Hela kaffebordet. Måsenporslinet kommer bara fram vid jul och födelsedagar. Observera att det är tygservetter. I början var det stort tyckte släkten men nu har dom vant sig vid att vi bara har tygservetter.
Mina presenter var det jag önskat mig, förutom en kastrull. Men svärmor har sett våra kastruller så det var bara att vänta. Stefans lilla gröna och Leilas one more slice. 1000 kronor, en matberedare (nu kan jag äntligen göra min älsklingsrätt raggmunk igen) en blender (nu kan vi göra smothie igen) och mamma hade köpt en tygdisktrasa också. Det hade jag inte önskat mig så det känns som om mitt simple living miljötänk har smittat av sig lite på henne med.Sen fick jag den vanliga frukt och ostkorgen. Mamma brukar köpa sånt som jag är för ekonomisk att köpa men gillar och lägga i korgen. Innan gästerna kom gjorde jag ströbröd av några frallor som började bli väldigt torra.Måste bara visa en frukostfavorit. Tunnbröd, köpt jag vet men jag köper ett paket varje gång vi handlar sen äter vi det istället för kaffebröd till fikat på handlingsdagen för att unna oss något efter handlingen. På den är det Philadephiaost som blev över efter morotstårtan och hemodlade solrosskott. Solrosskotten växer så det knakar igen.
Vi har fortfarande den låga hastigheten på bredbandet så idag har jag skrivit till Telia via en sida som dom skickar till bloggare och har skickat till mig. Jag skrev så här:
Den 14 mars kontaktade vi er och sa upp vårat kanalpaket lagom och bytte det till start. Vi ökade även våran bredbands hastighet från 2 till 6 megabit. Det skulle ta ett par dagar innan förändringen genom fördes. TV:n försvann sekunden efter vi la på luren. Vi har fortfarande inte efter 6 dagar fårr högre hastighet på bredbandet. Det kallar inte vi ett par dagar. En fundering angående det. När får vi börja betala det nya avtalet. När tv:n försvann men vi inte har fått högre hastighet. Men då betalar vi ju för en hastighet som vi fortfarande efter 6 dagar inte fått. Eller när vi får högre hastighet men då betalar vi ju för en tv som vi inte fick ha kvar?
Svar har jag inte fått än. Vi diskuterade Viasat på kalaset. Alla kalasdeltagare tyckte att Viasat lurat oss och vissa tyckte att vi skulle anmäla dom till Plus. Varför inte? Att blogga negativt om dom har ju inte hjälpt.
Jag har läst klart No impact man. Sista 5 månaderna stängde dom även av elen i lägenheten. Det sista kapitlet handlade om hur dom levde efter året var slut. Dom hade börjat med elen igen, Colin tog hissen ibland och åkte taxi och tunnelbana ibland. Dom använde toapapper igen. Dom lagar fortfarande vegetarisk mat hemma. Har fortfarande ingen tv eller tidning. Det stod ingenstans i boken vad dom använde istället för toapapper. Det enda det stod var att en reporter under en intevju hade frågat det flera gånger men Colin hade svarat att han inte ville svara på det för att inte skämma ut sin mamma.

1 kommentar:

Hemmafrun J sa...

Hej!

Grattis i förskott!!! (Om det fortfarande är förskott?) Vad roligt att du fick så mycket fina och efterlängtade presenter så att du nu kan göra raggmunk och smoothie.

Jo, jag har en fråga till dig. Eftersom du är lite av en idol för mig med allt jobb som du lägger ner för att kunna vara hemmamamma igen på heltid så undrar jag om jag får skriva om dig och länka till dig. Inget utelämnande utan bara nämna att många av dina tips, har jag anammat och att jag eftersträvar att få ner min matbudget osv.

Du kan väl fundera och återkomma. Jag skriver inget om dig eller länkar till dig innan du har svarat.

Hoppas du får en jättefin måndag.
Kram Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...