söndag 10 april 2011

Akvariefynd

Annonsen i den lokala tidningen igår gav inget akvarium. Akvariet vi fick med till sköldisarna är för litet och dom andra två kan inte vara kvar i sin balja så ett måste. Dom andra sakerna jag inte fick tag på kan vänta tills nästa månad när vi kan sätta in en gratis annons igen. Eller om vi sätter in på säljes saker då. Hur som. Vi sökte på min favoritshoppingsida Blocket och hittade akvarium på 100 - 200 liter för 150 - 200 kronor. Maken ringde och det var en kille som sålde flera hundra akvarier efter gamla djuraffärer och liknande. Så maken och S åkte dit. 250 kronor/styck kostade akvarierna som dom köpte. Dom är på 190 liter/styck. Dom köpte sand med. 10 kilo kostade 50 kronor. Dom köpte för 100 kronor men fick bra mycket mer än 20 kilo. Det är ett hål i botten på dom efter någon sorts reningsgrejs. Men maken kan ta en glasskiva vi har hemma och såga till och sätta igen hålen med. Nu ska vi antingen leta stenar så att dom kan klättra upp och sola. Eller försöka få tag på en ställning som jag sett på bild att det finns. Eller så ska maken bygga en platta av plexiglas. Idag var det dags för den riktiga månadshandlingen på Coop. Jag hade en sms kupong till på Milda och fick ett paket till helt gratis. Ungefär 1400 kronor gick det på. Men då köpte jag köttbullar, prinskorvar och en massa fromagepaket till påsk. Vi ska bjuda släkten på kombinerat födelsedagskalas/påskbord. M fyller den 15 april. Sillen har jag inte köpt. Den ska jag lägga in själv så saker till dom ska inhandlas en annan dag. Det ska bli påskbord till förrätt. Lammstek till varmrätt. Fromage till efterrätt. Tårtbakelser till kaffet. Tårtorna ligger i frysen sen mitt kalas och ska bara tinas och delas till bakelser/tårtbitar. Jag har kokat ny ananasmarmelad. Recept finns här. Till kvällsmat blev det kassler. L har börjat ifrågasätta varför man äter kött. Varför man dödar snälla djur för att äta dom. Varför kan man inte döda elaka djur som lejon och äta. Och så vidare. När L frågade vilket djur kasslern kom ifrån så svarade jag sirg. Gris bakifrån. Vad är sirg för djur frågade L då? Jag vet inte svarade jag. Du får väl surfa och titta efter svarade L då.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...