tisdag 5 april 2011

Bakat

Magkatarren är back eller så håller jag på och går in i den berömda väggen. Tjafs på jobbet, dålig ekonomi. Imorse mådde jag så illa att jag inte kunde äta frukost med L. Som tur var var S hemma, hon hade sovmorgon. Så hon kunde hjälpa mig att fixa iordning L till skolan. Jag tog en Novalucol innan jag tog bilen med L till skolan. Jag hade förberett henne på att jag skulle släppa av henne vid parkeringen och inte gå med in idag. Vilket jag brukar göra. Men när vi kom fram mådde jag bättre så jag klarade av att gå med L till kapprummet. L ville ha sin cykelnyckle runt halsen för det är andra som har. Sen ville hon absolut inte ha sin älskade vinteroverall, hon skulle ha jacka för det har alla andra. Hon visade mig imorse "titta mamma alla andra har bara jacka" vilket var sant. Jag mår nu mycket bättre så troligtvis är det magkatarren. Så jag har roat mig med att baka. Jag älskar att baka. Surdegen måste bakas med eller bakas minst en gång i veckan så igår gjorde jag baguetter. Recept kommer en vacker dag.




Idag har jag bakat digestivekex. L älskar dom och åt nästan upp alla själv sist. Jag tänkte vi skulle lyxa till det med ost och kex i helgen. Recept finns här.
Sen när ugnen var varm bakade jag makens favorit skorpor. Jus detta recept vet jag inte om han gillar för det var första gången jag gjorde dom. Det är skorpor i allmänhet som maken gillar. Recept finns här.Tisdag = öppet bybibliotek. 4 av mina reserverade bökcer hade kommit. Mjuka djur av fleece, Silversmycken du kan göra själv, Gör själv barnens mjuka djur och Hur man sköter sina sköldpaddor. Än så länge lever dom men vi måste försöka få tag på ett akvarium till. Dom är jättenyfikna, så fort man går förbi tittar dom efter en. En av dom är mer nyfiken. Står man och tittar in på honom så simmar han fram till glaset och tittar ut på dig. Han klättrar också upp och ner på hyllan och kollar in en. L fick också en hög nya böcker. Om jag hinner ska jag lägga in annonsen till köpessidan ikväll. Jag har bestämt att den vackra dagen är på lördag. Maken är nog inte av samma åsikt så jag har "glömt" att fråga vad han tycker. Jag kollade in räkningen från kommunen om sopor och vatten. Kommunen tar en fast avgift på 844 kronor/år. Soptunnan kostar 235 kronor/år (tömning var 8:e vecka) komposten kostar 100 kronor/år. Vatten kostar 1765 kronor/ år i fast avgift och sen tillkommer förbrukningen. Inte så stora summor man kan påverka där.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...