lördag 9 april 2011

Fyndat och aktiv köksdag

Annonsen i den lokala tidningen gav inte 8 saker utan bara 2. En frys. Mindre än vad jag ville ha men den drar mindre ström än en stor frys eftersom den är mindre så den blir bra ändå. Sen fick vi en saftmaja. Kunde ha fått två. Maken som inte var så inne på den idén att använda saftmajan som rök ångrade sig när vi kom hem och blev eld och lågor. Han till och med erbjöd sig att köpa spån. Sen var det en som ringde och ville köpa ett partytält. Det var maken som svarade då, så han fick förklara att nej vi säljer inget tält vi köper ett. Jaha svarade hon som ringde jag trodde att annonsen stod fel. Svärmor och svärfar kom och fikade. Dom hade köpt med sig ägg till oss från en bonde. Dom fick en burk äppelmos och vi fick ägg. Förutom att grodda, göra smör och dom vanliga lördags kökssysslorna så har jag gjort vitlöksost som vi ska avnjuta till myset ikväll. Tillsammans med digestivekexen jag gjorde häromdagen. Innan L hinner äta upp alla. För att ta tillvara vasslan som blir efter osten så har jag gjort ett experiment som står på diskbänken i köket. Det ska stå varmt i 2 dagar. Sen ska det stå svalt i 10 dagar. Sen är det klart att ätas. Resultat och recept kommer om 2 veckor med andra ord. Maken och jag har också roat oss med att byta vatten på sköldpaddorna. Fast vi har pumpar så luktade vattnet apa. Jag vet numera att sköldpaddor bajsar stora ungefär som kattbajsar. Akvarium fick vi tyvärr inget men maken har surfat runt på Blocket och hittat ett som han ska ringa på imorgon. Jag vet inte vad det är med maken. Han bryr sig om sköldpaddorna, han tittar efter begagnade saker.

Imorse innan jag hade hunnit byta om ringde det på dörren. Det var en av grannbarnen som också går i L:s klass. Han sålde kakor för sitt fotbollslag. L öppnade. Maken satt upptagen. S och jag hade inte bytt om. L kom till mig och sa att han säljer kakor. Jag hade bara 500 kronor och ville inte visa mig i pyamas så jag sa till L att hon skulle säga att vi inte hade några pengar så han kunde komma tillbaka efter lunch när vi tagit ut pengar. L gick då till honom och sa att vi kan inte köpa några kakor för vi har slut på pengar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

TACK för att du la in klippet om AMY! Jösses hon och jag tänker ju likadant!! själv fyndar jag på tradera,seconddhandbutiker,loppisar osv...LOVE IT!
/sjukpensionär med 6.500kr netto varje månad.

jeanette sandelin sa...

ql blogg! du skriver om sådant som är viktigt - vardagen speciellt - me like ♥
hälsar gör tant i dalsland//

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...