torsdag 26 maj 2011

Bytt saker och sjukvård

För ungefär 4 år sedan fick S yrsel. Hon är mer eller mindre yr varje dag. Vissa dagar så mycket att hon får hålla sig i väggarna för att kunna gå. Vi har varit på diverse undersökningar på sjukhuset, men dom hittar inget fel. I söndags natt blev hon så yr att hon kräktes, vilket hon gjorde måndag med. Så fort hon rörde sig så spydde hon för att hon blev så yr. I tisdags ringde jag barnkliniken. Vi har blivit så dåligt behandlade både på barn och akuten tidigare att S vägrar att åka till sjukhuset men då gav hon upp. Vi fick en tid 13.20 och kom dit. Efter 15.00 fick vi komma in på rummet och träffa läkaren. Dom hade inget rum ledigt innan dess. För på dom 3 undersökningsrummen dom hade låg det 3 barn som skulle bli inlagda på barnavdelningen som ligger ett par meter från mottagningen. Varför dom inte blev ivägskickade på en gång vet jag inte. Men det är inte vidare kul att sitta med en yrslig, illamående dotter i 1,5 timme. Det enda roliga var att S ena lärare som jobbar extra som sjukhusclown kom och gjorde ett ballonglejon till S. Tack du gjorde våran dag. =) Läkaren ställde samma frågor som alltid och gjorde lite neurologiska undersökningar. Trodde det var öronrelaterat och skickade iväg oss till öronmottagningen. Vi har redan varit där och gjort dom undersökningarna men skulle alltså göra det igen. Vi kom till öron 15.30 och kom därifrån runt 16.30 tiden. Om öronläkaren inte hittade något fel skulle vi tillbaka till barn ingen. Precis som förra gången så hittade läkaren inget fel. Tillbaka till barnmottagningen som stängde 16.30 så vi fick gå till akuten. Där barn har mottagning på kvällen. 21.00 kom läkaren till oss. Sa att ni ska på skiktröntgen men det är stängt nu så ni får åka hem och komma tillbaka imorgon. Det tog 3 sekunder!!!!! Vi hade väntat i 4,5 timme för att höra det!!!! Vi skulle egentligen bli inlagda sa hon också, så vi var inskrivna på barnavdelningen men dom hade ingen säng ledig så vi fick åka hem på nattpermiss. Vi åt vid halv 12 tiden innan vi åkte hemifrån så då var jag också yr av hunger. Det finns inga varuautomater på akuten. Alla kiosker och annat på sjukhuset stänger 18.00. Varje gång jag frågade sköterskan sa hon att doktorn kommer snart doktorn kommer snart. Klockan 10.00 i onsdags var vi på skitktöntgen. Halv 11 var vi tillbaka på barn. Där fick vi sitta till halv 3 innan doktorn kom och sa att allt var normalt så dom vet fortfarande inte varför S är yr i huvudet. Så då var det tack och hej tills nästa gång. När jag åker hem till någon som är yr är det första jag gör tar ett blodtryck, men inte ett enda blodtryck och inte ett enda blodprov tog dom. För att klara av sjukhus så måste man vara frisk. Maken är inte så bra på att laga mat. Han kan värma tevatten ungefär. Så han stekte blodpudding när S och jag var på sjukhuset. Alla barnen i familjen P älskar blodpudding. För att pigga upp maten lite till L som var ledssen och orolig överr mig och S så gjorde M en hundpudding.
I måndags innan jobbet gjorde jag ett Facebook byte igen. Hon fick leksaker. Bland annat vagnen och bilstolen som jag böt mot krukväxter. Jag fick en vattentunna, en papplåda och en hylla som jag ska göra om till kökshylla. Vi har en vattentunna men jag vill ha en till. Papplådan står under S bokhylla med skrivbordsgrejer i så L har fått två av dom tre skrivbordslådorna.





I onsdags efter sjukhuset var jag på ett till Facebook byte. Hon fick en kasse med L:s urvuxna kläder.Jag fick en stor trasmatta. Jättefin. Den ligger under skrivbordet på kontoret så nu kan jag stryka kontormatta från listan som ska köpas i begagnataffären. =) L är bjuden på två kalas till. Men tyvärr är den ena kalaset samma tid som det som vi redan fått tid till. Den ena är en tjej i tvåan. Jag tror hon bara har bjudit L som går i ettan. Det andra kalaset är till tvillingarna i L:s klass. L valde det kalaset. Jag har enligt Hemskänkta idén letat fram en till oläst bok.

Och en Mio min Mio dvd som vi har två av. Fick den ena gratis. Det gick jättebra att röka korv i saftmajan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad är det för bytarsida på facebbok du pratar om?*nyfiken*

Anonym sa...

Hur gammal är din dotter?
Undrar, eftersom jag själv har en tonårig dotter som genomgått allehanda undersökningar sedan i höstas, p g a kraftiga yrselanfall & kräkningar. Hon har magnetröntgats, balanstestats, you name it...tror vi är nära nån sorts diagnos, nu; migränyrsel. Migrän UTAN huvudvärk, men med yrselattacker istället (som i sin tur utlöser kräkningar). Medicin: Diklofenak ("Voltaren"). Känner du för att jämföra och diskutera symptom; mejla mig! (Vi har haft en skitjobbig höst & vår...) Ovissheten har nog varit det värsta. Min mejladress: ordfog@telia.com

Anonym sa...

Hej igen!
Kom på att jag nog var lite väl anonym i min förra kommentar! Jag har också noterat att du överst i din blogg skrivit hur gammal "S" är; född -93.

Jag har precis hittat till din blogg via Anna Stillas blogg (hon har en länk till dig på sin blogg).
Jag bloggar själv sedan 2008: http://livetenligtmynta.bloggagratis.se.

Min dotter är född -93.
Som sagt, mejla gärna om du vill utbyta "erfarenheter"!

Hursomhelst, så läser jag din blogg med stort intresse!

//Mynta

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...