måndag 9 maj 2011

Positiv första mathandling

Mitt mål att maträkningen i maj bara ska gå på max 2750 kronor började idag kan man säga. med den första storhandlingen av tre. Jag sätter in 1200 kronor på Coop varje månad så idag var jag tvungen att hålla mig inom den budgeten. Jag får inte heller göra en massa små extra handlingar.
Coop handlingen brukar gå på minst 1500 kronor så jag tog med 300 kronor i rikspresentkort för att minska ner det hela. 1412 kronor gick det på. Men då köpte jag inte bara mat till oss utan även en påse kattmat till sköldisarna och fryspåsar som inte räknas i matbudgeten. Efter att återbäringen var dragen och jag använde 200 kronor av presentkorten blev summan att betala 1065 kronor. 135 kronor mindre än beräknat alltså. Helt okey. Jag höll mig nästan till listan, jag köpte 2 paket tunnbröd och 1 limpa. Det var halva priset på bröd. Bregott kostade 15 kronor/ paket så det köpte jag ett paket (man fick bara köpa ett paket). Mitt hemgjorda bregott kostar 15,10 att göra så det blev en besparing på 10 öre. Då köpte jag ekologiska bananer, ekologisk mjölk och fil och ekologiska paprikor. Annars hade summan blivit ännu lägre. Jag hade en kupong på helt gratis tårtmousse. Måndagar är vegetariska i familjen P. Ett tag åt vi nudelwok rätt ofta men familjen P klagade så vi har inte ätit det på länge. Men nu klagar familjen P på att vi äter vegetarisk lasagne så ofta så nu byter vi ut lasagnen mot nudelwok. Jag brukar använda dom billigaste lågpriswokgrönsakerna men idag slog jag på stort och köpte två påsar lite dyrare wokgrönsaker. Vilken skillnad det blev i smak. Mycket godare.Kycklingen igår blev supergod. Det godaste maträtten på länge. Recept finns här. Det går säkert att göra om receptet så det passar i ugnen istället för crock poten. Helt klart inte sista gången jag gjorde den. Jag har fortsatt med maskrosvinet. Nu är maskrosorna plockade och tillsatta. 3 liter maskrosblommor, det tog tid att plocka. Jag fick lite hjälp av L. Kändes lite konstigt att springa runt på allmänningen bakom huset och plocka maskrosblommor i ett litermått.

1 kommentar:

Hemmafrun J sa...

Hej igen!
Skönt med handlingen. Det är inte lätt att hålla sig till en låg matbudget.

Kul att det blev gott! Jag har varit sugen på att köpa en sådan men de är ju så dyra! Samt att jag tänkte att det kanske drar mycket el när det tar så lång tid, fast å andra sidan gör ju ugnen det också! Tänkte tipsa dig om rachel ray. hon har i sin show som går på TV3 haft en specialvecka för ett halv år sedan (men vi ligger långt efter USA) om middagar med crock pot, så sök på hennes sida på "slow cooker". Så kanske du får lite inspiration till andra recept. Det är ju amerikanska mått men det går ju lätt att översätta!

Nu har du en fast länk hos mig, om du inte vil att jag ska ha det så får du säga till.

Kram Hemmafrun J

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...