fredag 20 maj 2011

Rökutveckling och ommöblering

Skolbänken som L fick av grannen i utbyte mot en limpa och en fika står mitt i hallen. Vi har möbler så det räcker och blir över så vart den ska stå hade vi ingen aning om. Det jag visste var att den inte kunde stå mitt i hallen i alla fall. Eftersom L gillar att sitta vid den och rita och skriva så vore det bästa om den kunde stå på hennes rum. Vi har ett så kallat lekrum i källaren. Det är även tvrum, gästrum och sköldpaddsrum. Men L gillar inte att vara i källaren själv så om jag ställde bänken där skulle hon nog aldrig sitta vid den. L:s rum är fullt med möbler och annat så att få in skolbänken där kändes svårt. Men under fönstret stor ingenting. En helt outnyttjad yta. Nu står skrivbordet under fönstret. Där skrivbordet stod står skolbänken. Helt plötsligt blev det massor av golvyta över. Efter garageloppiset kommer det att bli ännu mera. =) Stryketräning fick jag på köpet eftersom jag flyttade alla möbler själv. Sköldpaddornas vatten måste bytas en gång/vecka. Uppfinnarmaken har gjort en pump som sitter på en bräda som man kopplar till en borr och en vattenslang så man inte behöver stå och ösa vatten. Man pumpar bara ut det. Sen sätter man vattenslangen på en grej som sitter på kranen och vattnet rinner direkt ner i akvariet. Så där slipper man också springa fram och tillbaka med hinkar. Idag var det dags att byta vatten igen. Tycker inte jag gör annat. Jag har och göra i över en timme nästan. När ena akvariet var tömt flyttade jag över slangen till det andra och gick och gjorde rent pumpen. Helt plötsligt började det låta jättekonstigt. När jag gick tillbaka såg jag att pumpen hade lossat från brädan så slangen och sladden till borren hade snurrat upp på borren. Sen kommer det massor av illaluktande rök från borren. Så det blev bara ena akvariet bytt idag. Hoppas maken kan bygga en ny pumpanordning.
Maken gillar att fiska. M gillar också att fiska. Maken fick en egen nyckel och bensintank till sin systers båt när han fyllde av sin syster. Han har köpt årsfiskekort och kan nu fiska när han vill. Vilket han vill rätt ofta. Sist han och M var iväg fick dom en gädda. Jag har inget emot att han fiskar eftersom jag hellre ser att våran fiska är närproducerad än hitflugen från andra sidan jorden. Fiskpinnar till exempel reser 4400 mil för att komma hit. Den fiskas i Norge. Forslas till Kina för att fileas. Sen vidare till Frankrike för att paneras och skivas. Sist till frysdisken i Sverige. Läs mer här. Jag ska försöka sluta köpa fiskpinnar och börja göra egen variant. Med makens hemfiskade fisk så blir det ännu bättre. I onsdags gjorde jag fiskhamburgare. Recept kommer. Den var inte gjord på hemfiskad fisk utan på ett fiskblock från affären. Jag väntar med spänning på chokladen från Lindt som jag ska provsmaka. Den skulle komma i början av veckan men än så länge har den inte kommit. Däremot har det kommit två par gratis glasögon till maken. Sen kom det två förkläden från Milda. Det skulle vara ett vuxen och ett barn men dom var lika stora. Nästa söndag är det morsdag och jag försöker drilla M och S till att köpa varsitt läppbalsam från Maryfly till mig. Dom har fri frakt för att det snart är mors dag. M och S köpte tyvärr inte idèn och eftersom jag är fattig som en kyrkråtta så blir det inga läppbalsam till mig. =( Smakena jag vill ha är choklad mintoch körsbär.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...