torsdag 12 maj 2011

Växtrunda och plantering, ännu en bra gratisdag

Rabarberdrickan är avsilad.En och en halv flaska blev det.Av rabarberbitarna gjorde jag paj. Recept på drickan och pajen finns här.
Jag la ut en efterlysning efter kryddväxter och annat ätbart på Facebook. I byte har jag en massa leksaker och cyklar. En nappade, jag skulle få oregano. Vi har inte gjort bytet än. Tove ville ha stora krukor och i utbyte fick man ätbara växter. Det bytet åkte jag och S på igår.


Vi fick 5 tomatplantor, basilika, en chili och en paprika. Sen fick vi massor av syrener och en svart vinbärsbuske. Tusen tack Tove. Efter Tove åkte vi till Plantagen och inhandlade jord, en fläderbuske och en massa kryddor och frön till pepparmynta. Finns inga plantor av pepparmynta i hela stora staden. Jag har även varit på snorunda och plockat lite smultronplantor. Dom växer vilt utefter gatan.







Så sen var det bara att bege sig ut och plantera halva natten. Syrenerna sitter på framsidan, precis bredvid plommonträdet. Husvagnen tar upp nästan hela trädgården på framsidan utom en liten pytteplätt där jag alltås försöker få in så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt.


Flädern sitter också där. Maken tyckte Tove var så snäll så han tyckte vi skulle ge henne en fisk, om han får upp någon. Han ska iväg och fiska ikväll, flugfiska. Med ett nytt spö som han köpte igår som kostade nästan 2000 kronor!!!! Han betalade bara 500 kronor själv, resten hade han som presentkort som han fick när han slutade sitt gamla jobb. Annars hade jag nog blivit förbannad. Kryddorna sitter i en låda. Alla kryddor som vi kan tänkas behöva nästan. Jag ska torka dom så vi klarar oss utan att köpa kryddor i vinter. Jag har fortfarande kvar några torkade kryddor sen i somras. Men nu är det fler sorter. Citronmelissen är flyttade till en stor murbrukshink där jag även har sått pepparmyntsfrön. Är beroende av mitt pepparmyntste så jag hoppas dom kommer upp. Där citronmelissen satt har jag planterat gräslök (den dog, nyköpt) och tomater, chili och paprika. Gurkorna var det enda som tog sig av mina frösådder och dom är utplanterade i gurklådan. Smultronen har jag satt i stora krukor som står i entrén Varför plantera blommor när det finns ätbara växter?I hängkrukan sitter också smultron.På baksidan bredvid den andra svarta vinbärsbusken sitter den vi fick av Tove. Jag har gjort ny granskottsirap. Vi använder den som hostmedicin. Recept finns här. Grannen undrade om L ville ha en gammal skolbänk. Vilket hon ville. Vi fick den i byte mot en limpa och en kopp kaffe. Grannen hade hört att jag bakade så gott bröd så hon ville smaka. =)Inne bänken låg en massa pennor, ritpapper och annat som vi fick på köpet. På posten kom filmen Life as we know it som jag fick gratis via Smartson. Jag ska recensera den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur mycket vatten, socker och rabarber i drickan? :)

Hemmafrun J sa...

Hej!
Måste bara berätta att när jag var in och tittade hos dig igår så hade torsdagsinlägget fallit bort. Samt att din blogg dök upp i mitt bloggstart! Kram Hemmafrun J

Anonym sa...

Hej!
Hur mycket socker och vatten hade du i rabarber drickan?
/Sara
(Super bra blogg förresten!) :)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...