torsdag 5 maj 2011

Your money or your life, bra gratisdag

Ett tag nu har jag läst Your money or your life. Jag har läst den flera gånger förut och har efter det en skala som sitter på insidan av sovrumsdörren. Skalan visar inkomster, utgifter, jak lånen, billånet, datorlånet, sparande och just nu hur mycket minus vi har på service kontot. Nu när jag håller på och läser den så har jag letat fram en gammal kassabok. Jag började fylla i den 1:a maj. Jag har även gjort en money tabulation.Jag ska lägga ihop alla utgifter i slutet av månaden. Sen ska jag skriva i +, - eller 0 beroende på om summan känns bra, om den är värd och om den skulle vara samma om jag inte jobbade. Det ska även stå hur många timmar jag måste jobba för att få ihop summan. Då uträknad efter min faktiska timpenning efter bensin och annat är borträknat. 100 kronor tror jag den blev. Maken får ju också lön så jag klurar på om jag ska räkna ihop både hans och min lön till till exempel huset. Känns lite mycket om jag måste jobba 40 timmar i månaden för att ha råd med huslånet.
Min utmaning till att inte få handla mat mer än för 2750 kronor har också dragit igång. Bensinen ska inte gå på mer än 1000 kronor. Men det får bli nästa månad. Maken åker och hämtar husvagnen i helgen så där ryker minst 1000 kronor bensin. Övriga utgifter ska sänkas till 1000 kronor. Då pratar jag räkningar och inte sånt som vi handlar. Det får kosta max 2000 kronor. En rätt hög summa men där ingår kläder, presenter, mediciner, djurmat, hygien och annat. Jag skänker en del pengar varje månad. Jag är Världsförälder, har adopterat Kesi en orangutang, är isbjörnsfadder och lite annat. Det kostar 600 kronor/månad. Jag måste alltså jobba 6 timmar = nästan en hel kväll för att ha råd att vara snäll. Är det värt det?? Slutar jag jobba och måste jobba extra en kväll i månaden för att vara snäll är det inte värt det. För att göra maken glad tog jag mitt sista nässelte och håller på och gör nässelöl till honom av det. Finns massor av nytt nässelte att plocka.
I måndags när jag jobbade jobbade jag sista kvällen med älskade C som ska börja på ett nytt jobb. Vi åkte dit och hälsade på en snabbis och jag lyckades få ett timjobb där. =) Så vi kommer kanske att fortsätta träffas. Vi köpte sushi för att fira av henne. När vi ändå var på stan slank jag in på pressbyrån och hämtade ut en gratis ris i frutti. På posten kom det helt gratis kaffekapslar. Nu måste vi köpa en kaffemaskin. Maken vägrar. Fast han är den största kaffeälskaren och kaffedrickaren här. Det är dyrt och miljöovänligt säger han.Sen kom en skvallertidning för 1 krona. Jag har redan sagt upp den.
På mailen fick jag biljetter till Astrid Lindgrens värld för 4 vuxna och 4 barn också helt gratis. Det enda problemet är att det bara gäller den 11 juni, dagen efter M:s student. Så vi kan inte åka dagen före och sova över, vi måste åka dit och hem samma dag. Vilket gör en lång jobbig men kul dag. En på mitt jobb har ett hälsoföretag. Hon tyckte jag skulle lämna ph prov vilket jag gjorde sist vi jobbade ihop. Jag är sur. Maken tyckte det var jättekul och sa att det har jag alltid vetat att du är en surpuppa. Nu har det inget med humöret att göra. Jag har 6,2 i ph och normalt är 7. Jag använde en del av mina friskvårscheckar till att köpa en massa nyponpulver, nässelpulver, kalk och msm som ska höja ph värdet. Jag har inte börjat ta det än för det ska blandas med citrusfrukter till en drink och jag ska inte handla förens på måndag. Om man är sur kan man sova dåligt, ha ont i lederna, ha en dålig mage, känna sig sjuk och förvirrad bland annat. Vilket jag har allt. Så det ska bli kul och se om det hjälper. Facebook blev äntligen av igår kväll. När vi kom dit (maken och jag) så stod en där påiga människan där och snodde åt sig massor. Hon gapade och skrek på sina barn hela tiden. Små barn, Hemsk människa det där. Vi fick en halv svart vinbärs buske, den andra halvan + 2 buskar till skulle hon ha. Men det gör inget för jag har en buske till på gång. Busken tog upp hela bagaget på våran bil. Dom hade en mindre bil än våran. 3 små barn, tog 2,5 svart vinbärs buske och 2 krusbärsbuskar så hur dom fick in det i sin lilla bil det vete sjutton. Hade varit kul att stanna och titta när dom lastade. =) 2 syren buskar fick vi också. Jag har bestämt att inte ha garageloppis eller stå på loppis. Sakerna skänker vi till Erikshjälpen. Leksakerna har jag lagt ut på Facebooks bytarsida. Bytes mot plantor av gräslök, persilja, pepparmynta, tomat, gurka, chili, oregano, rosmarin, timjan och basilika. Hon den där människan ovan brukar efterlysa leksaker få se om hon eller någon annan nappar. Jag behöver då inte lägga ut några pengar på att köpa plantorna så det blir ju en förtjänst ändå även om jag inte säljer dom.

1 kommentar:

Esbe sa...

Hej kära hemmamamma! =) Gratissaker är bra! Själv försöker jag komma fram till hur jag ska lyckas finansiera mina studier till hösten, eftersom csn inte behagar ge mig så mycket pengar (bara för första veckan). Nu går jag och grubblar på hur man ska sy ihop trosor av t-shirts (tänkte att det kan ju vara ett sätt att spara lite pengar på kommande år) och om jag inte minns helt fel så gjorde du det! Minns du/har du länken till mönstret du använde? Ha en fin helg! Kram!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...