torsdag 16 juni 2011

"Lugn" hemmadag

En ledig dag med inga tider att passa ger en lugn dag hemma. Eller inte. Jag har inte lämnat huset eller trädgården men tagit det lugnt har jag inte gjort. Mer än när jag suttit vid datorn och lagt in bytes, önskas, säljes och köpes annonser på Facebook. Jag har gått igenom L:s nästa storlek i kläder för att se vad som fattas inför ett förhoppningsvis besök på Ullared senare i höst. Ännu mer förhoppningsvis så hoppas jag ju att jag får kläderna som fattas via Facebook. Antingen via byte eller skänkning (heter det så?) eller billigt köp. L har haft två regnställ. Ett hemma och ett på fritids/skolan. Det har hängt i kapprummet i klassrummet. Så dom få gångerna hon har haft det på sig är när jag har satt på henne det på morgonen när dom ska ut i skogen och det har regnat. På fritids när det regnar är dom alltid inne och har det regnat och hon har varit ute har hon aldrig på sig det ändå och är dyngsur. Så jag funderar på om hon bara ska ha ett regnställ eller om vi ska ha två? Ska vi ha ett är regnställ fixat. Ska vi ha två behövs ett till. Egentligen behövs två till för hon har bara ett i sin nuvarande storlek. När jag tog hem regnstället från skolan märkte jag att att det var för litet. Så det ligger ute på Facebook och ska bytas mot trasmattor. Jag vill ha tre trasmattor till. En till kontoret och två till sovrummet. Det är inte nödvändigt så det är inget som jag tänker lägga pengar på. Sen har jag kollat igenom alla mina listor. Jag älskar listor och skriver dom för allt möjligt. För L:s kläder. För hygienartiklar. För storköp som till exempel tvättmedel, matolja och tvättnötter. För djurmat och för 20 andra saker. Sen har jag en annan stor lista där saker jag vill göra står. Och såna saker som jag inte gör så ofta men vill göra som koka buljong och kidneybönor. Jag prickar av på listan vad vi har så jag vet vad vi behöver köpa eller göra mer av.

Tillbaka till L:s kläder. Förutom ett (kanske två eller tre) regnställ så behövs termobyxor i hennes nuvarande storlek och termobyxor och en vinterjacka i nästa storlek. Två av varje vill jag ha så det ena kan torka eller tvättas när hon använder det andra. Finkläder vill jag ha en uppsättning till i nästa storlek. Sen fattas det en pyamas också i nästa storlek. Det är allt. Sen kanske L har egen uppfattning om vad hon vill ha för kläder då så jag får komplettera men det tar jag då. Skor, stövlar och sandaler har jag inget sparat mer än dom skorna jag köpte på begagnataffären häromdagen. Men kyrkans loppis öppnar om två veckor så då hoppas jag på fynd.




Ostpåsen med ostbitar i frysen var full. Påsarna med riven ost var slut. Ostsoppa till lunch och skink och ostsås till middag. Taco imorgon gjorde att det var bara att ta fram matberedaren och börja riva. Nu är det sommar så jag har gjort iste. Även om det inte var sommartemperatur i luften. Mitt hemodlade pepparmyntste blir godast. I den andra tillbringaren är det havremjölk. Jag tänkte prova och göra en sats eftersom jag har hört att det bara kostar 3,50 / liter. Halva priset nästan mot vanlig mjölk. Men det smakade inget vidare så jag gör det nog inte igen. M, S och L som är mjölkdrickarna här vägrar att smaka. Men M har snart druckit upp istet. Vad det kostar / liter vet jag inte. Men det blir inte många ören eftersom pepparmyntan är gratis. L och S bullar tog slut jättefort. Så idag har S bakat nya. En hel sats denna gång och denna gång har vi fryst dom så alla bullar inte ska ta slut på en dag. L har lekt med en kompis. Dom har badat i poolen och lekt hemmaspa. Dom lånade mitt fotbad. Vi tände ljus och rökelse inne i badrummet medans dom satt och fotbadade. Jag kör stenhårt med lösglass och strutar. En två liters glasskartong kostar ungefär 10 kronor. I en hemgjord strut går det åt 1 max 2 dl/strut. Det blir 50 öre - 1 krona för glassen. Strutar kostar ungefär 1 krona/styck beroende på vilken sort man köper. En glass kostar med stut och glass kostar cirka 1,50 - 2 kronor. Den billigaste Piggelin glassen kostar 2,53/styck. L är van vid våra hemgjorda strutar men hennes kompis tyckte det var helfestligt. Gå in och beställ en sms kupong på Milda 500 g margarin. Här. Det gäller bara en gång/dator. Anonym har frågat om klassen åkte lastbi eller traktor ihop efter utsläppet. Vilket dom gjorde. Dom åkte grusbil, den kostade 300 kronor/elev men M betalade den själv. Jag har även sagt upp en massa tidningsprenumerationer idag. Jag går fortfarande på en massa erbjudanden om prenumera få tre tidningar och det och det och det. Sen glömmer jag oftast att säga upp prenumerationen så det slutar med att det skulle blivit billigare att köpa sakerna direkt. Tidningarna gillar jag oftast inte eftersom det mest är reklam och dyra lyxsaker/hus i dom. Tidningarna är så smarta att dom inte skickar räkningen förens man har fått flera nummer utöver sin första prenumeration då får man en räkning på massor. Fick en på Tara häromdagen på 135 kronor som gällde dom sista 4 numren. Jag som inte ens gillar Tara och slänger den direkt i återvinningen. =( Jag kommer inte ens ihåg vad jag fick för saker. Så idag sa jag upp Allt om trädgård. Fast där hade jag betalt och ska få ett nummer till. Hus och hem. Där hade jag betalt för 5 nummer till. Sen har jag Blossom. För att man fick en massa Weleda produkter. Jag har fått för mig att jag inte ska köpa biobiljetter och ansiktscreme det ska jag fixa gratis eller nästan gratis. Blossom kostade 59 kronor och då fick jag 2000 poäng på Gratisbio med. Men den har jag redan sagt upp.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...