fredag 10 juni 2011

Studenten M

Första barnet i familjen P har nu tagit studenten och tagit steget in i vuxenlivet eller vad det nu heter. Om ett år är det dags för barn nummer två och om 11 år barn tre. Tårtan är egenpåhittad. Hur jag gjorde den finns här.
Dom pratar om att det är så dyrt att ta studenten nu för tiden. Att föräldrar och barn får skuldsätta sig för att ha råd med allt som ska fixas och köpas. Så våran student kanske räknas som en budget variant. Björkar fick vi av en bonde som svärmor och svärfar känner. Ballonger och serpentiner hade vi hemma.
Skylten gjorde S av saker vi hade hemma. En planka och en spånskiva. Hobbyfärger och ett kort som maken förstorade på jobbet. Jag gjorde ett kort som jag kopierade från en tidning. Runt halsen på M hängde vi ett champanjeglas (25 kronor på Coop) en liten champanjeflaska (34 kronor på systemet) och en Iris som vi fick plocka i grannens trädgård (gratis). Maten vi bjöd på kostade ungefär 400 kronor med dricka. M lånade en av makens kostymer. Det som var dyrt var presenten. En iphone4 som M önskat sig jättelänge. Hela släkten gick ihop och köpte den så det var nästan det enda han fick i present. Förutom pengar. Pengarna för golfbagen har kommit. Pengar tillbaka på skatten har jag också fått så just nu känner jag mig rik som ett troll. 2300 kronor bara sådär! Jag roar mig med att poppa popcorn med glaslock på kastrullen. Allt roar småbarn och mig! Nej jag har inte druckit. Maken nattvandrar och jag är standby om M ringer. Han är på studentfirande och kommer hem med maken runt 4 imorgon. Gäsp. Det är tur att det inte är jag som nattvandrar. Vi har gratis inträde på Astrid Lindgrens värld som bara gäller imorgon som vi tyvärr inte kan utnyttja. Jag hade en känsla av det så jag har inte sagt något till L om det. Nästa söndag har Macdonalds klubbdag på Gröna Lund och jag var 110% säker på att L skulle vinna biljetter i år igen. Men hon gjorde nog inte det, för om man vann skulle man få reda på det senast idag. Snyft. Vi har lovat L att åka till Gröna Lund så det blir nog till att hosta upp 1646 kronor och åka dit. Där försvann skattepengarna på en gång. Astrid Lindgrens värld tar vi nog när vi åker hem från Öland. Då sparar vi in bensinen i alla fall. men får då punga ut med 1230 kronor för entren men spara 500 kronor bensin. Tror jag i alla fall. Det är 21,5 mil enkel sträcka. Vi har en diesel som inte drar så mycket. 0,8 tror jag maken brukar säga.

3 kommentarer:

vildvattnets sa...

hej!
man blir ALLTID lika glad över dina inlägg.
nej varken bröllop eller student behöver kosta massvis med pengar.
Ni är såå duktiga i er familj och BRA att du delar med dig utav tipsen.

Marika på Odlingspyssel sa...

Inte visste jag att du bodde nära (eller i?) stockholm, kul :)

Anonym sa...

men sen tillkommer ju studentmössa, balbiljett, kläder, div olika bilar till bal och själva studenten

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...