fredag 26 augusti 2011

Fritidstankar och andra tankar

Jag gillar min nya hobby - att byta saker via Facebook. Men det kanske inte är så kul som läsare att få läsa om det. Jag började blogga för att min bästa kompis som bor så långt härifrån skulle kunna vara en del av vårat liv. Hon läser den inte längre. Tror jag inte i alla fall, hennes andra bästa kompis spriten har tagit över en för stor del av hennes liv. =( Sen blev bloggen mer inriktad på hur man klarar sig på en lön, simple living och miljö. Med allt bytande känns det som om det har hamnat lite åt sidan. Samtidigt är ju bytande väldigt simple living aktigt och bra både för plånboken och miljön. Jag gör andra saker än byter som till exempel bakar allt bröd själv, tvättar minst hälften av kläderna med tvättnötter, groddar/skottar en gång i veckan och gör eget smör. Men det känns tråkigt att skriva om det hela tiden - som en upprepning av föregående vecka. Mustar gör jag också så ofta som jag hinner och orkar. 3 liter till blev det igår. Resten av familjen P tycker att det är mitt jobb att musta. Känns tråkigt eftersom äpplena står på altanen och ruttnar när jag inte hinner ta hand om dom. Jag har försökt byta bort äpplena men hon skjuter bara upp bytet hela tiden. Det var bara en intresserad. Maten går på runt 3000 kronor/månad och då köper jag mer ekologiska produkter så jag tror inte jag kan sänka den mer än så. Jag köper 90 % av familjen P:s kläder begagnat. Jag försöker även köpa andra saker begagnat som vi behöver eller vill ha. Mitt mål är ju fortfarande att vara hemma på heltid. Sen ett mål som är längre bort är att maken ska kunna jobba mindre %. Han gillar att jobba så han vill inte vara den som är hemma på heltid. Målet är alltså att vi ska klara oss på högts 75% lön. Då är ingen av oss en höginkomsttagare. 5 saker ska göras inom den närmaste tiden och när dom är gjorda hoppas jag att jag kan säga bye bye till jobbet. Jag gillar att jobba som sjuksköterska så jag kommer säkert att hoppa in på timmar om det är någon som vill ha mig. Det gav föresten 6 saker som ska fixas innan bye bye.
# Pelletspanna. Maken ville prata med kommunen om man fick sätta in det. Vilket han gjort - det får man. Nu ska maken ringa ett företag som ska komma hit och titta och ge kostnadsförslag. Men makens kvarnar mal ibland lika långsamt som kommunens (avfallskvarn). Maken vill vara hemma när dom kommer och han vill sköta det hela, därför ringer inte jag. Med pelletspanna får vi inga elräkningar på över 6000 kronor kalla vintrar som vi får ibland nu.
# M:s mobil ska betalas av helt. Ger 450 kronor mer i månaden.
# Jak lånet som är utan efterspar ska betalas av helt. Ger 750 kronor mer i månaden.
# Vi måste komma ifatt på servicekontot.
# L:s fritids. Se längre ner.
# Skaffa extrajobb. Mitt jobb tar bara in uthyrningsföretag och inga timvikarier. När man har jobbat inom kommunen får man inte jobba via uthyrningsföretaget på samma ställe inom jag tror det är 6 månader. Jag ska gå bredvid på ett ställe snart hoppas jag. Sen får jag nog ringa det privata boendet och fjäska lite. Mina extrajobbspengar ska gå till det lilla extra. Som denna gång ska vara det lilla extra och inte bli det stora extra.
L:s fritids. Vi söker stödplacering till L för att jag jobbar kvällar. Annars får jag hämta henne 13.00 när hon slutar. Lämna henne 15.00 när jag börjar. Maken hämta henne 17.00 - 18.00 när han slutar. Stödplaceringen sträcker sig bara tre månader itaget sen måste vi lämna in en ny ansökan. Jag har frågat efter ansökningslappen flera gånger men den dröjer. Sen ska den fyllas i och beviljas. Vilket gör att L inte får börja på fritids förens om tidigast 2 - 3 veckor. Förut har hon fått börja innan lappen är ifylld och beviljad. Men inte nu. Från årskurs 2 byter dom fritids. Vilket gör att alla i L:s klass är nya. När L kommer om 2 - 3 veckor är alla inte nya bara L. Dom andra hittar då i lokalerna, har lärt känna varandra och kanske bildat kompisgäng. L ska vara på fritids enligt skolan för hon behöver dom sociala kontakterna. Men hon gillar att leka själv så hon är nästan aldrig i gruppen ändå. Då känner jag att det ger mer sociala kontakter (i alla fall i form av lek) om jag tar med henne och en kompis hem efter skolan. Nästa vecka börjar scouterna. Hon går på fotbollsträning. Jag tänkte få in henne på miniorerna. Så jag känner att dom sociala kontakterna fixar vi ändå. Sen att vi sparar 750 kronor i månaden på det gör ju inte saken sämre.
Om 2,5 år är det Jak lånet med efterspar färdigbetalt. Vilket ger 1500 kronor mer varje månad och 50.000 kronor i handen. Jag har redan gjort av med dom pengarna i huvudet flera gånger. Solvärme och alla lån bort är det som står högst på listan. Nu räcker inte 50.000 kronor hur långt som helst - men drömma kan man ju. =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var hittar du de sidorna på facebook?

/Monica

Marika på Odlingspyssel sa...

Jag gillar ju din blogg. Kommenterar kanske inte jättemycket men jag läser ofta. Har kanske inte sagt det, men jag är lärare. En del barn behöver lite extra stöd i att hitta kompisar, en bra skola med duktiga pedagoger hjälper till med det. Har ni pratat med dem och uppfattar skolan det som ett problem att er dotter leker själv?

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...