onsdag 3 augusti 2011

Sytt om, sytt nytt, gjort om och bytt

När vi var på Öland för två eller tre år sedan köpte jag en jeanshandväska. Den har några år på nacken och börjar bli sliten. Jag har lagat den flera gånger. Den är delad i två fack med två dragkedjor. Den ena dragkedjan gick sönder för ett tag sedan och jag böt ut den mot en tryckknapp. Nu har fodret gått sönder i den delen som fortfarande har dragkedja + att den dragkedjan också gått sönder.Så jag har bytt ut fodret mot ett nytt som jag sydde av ett tyg jag hade. Jag har även sprättat bort dragkedjan och satt dit en ny tryckknapp. Flanellskjortan som jag köpte på loppis för att ha till ett hemligt projekt är omgjordtill två tygbindor. S och jag ska pröva varsin. Om det funkar bra ska jag sy flera och kanske till och med börja sälja dom. Det är polyuretanlaminerad polyester underst (det lila en fuktspärr) i mitten är det microfiber och högst upp är flanellskjortan. Jag måste köpa tryckknappar. Just nu har jag såna man ska sy i men jag var för lat för det och limmade dom.
Äpplena är mogna på trädet så jag kollade igenom våra lager av äppelmos. Jag kokade massor av äppelmos förra året. Jag tänkte att vi skulle ha mos istället för sylt när restsylterna var slut. Men det blev inte så. Det blev protester från barnen i familjen P och köpt sylt. =( Men i år ska jag inte falla för protester, när restsylten är slut är det mos som gäller. 17 burkar äppelmos hade vi kvar sen förra året så det blir ingen ny mos kokt i år i alla fall. Jag ska sikta in mig på äppelmust, äppelcider och äppelcidervinäger. Problemet med musten är att alla frysar är fulla så jag skulle behöva en fjärde frys. S och jag gjorde om i matkällaren så vi nu ser vad vi har och vad vi inte har. Syrensaften som ingen gillade är uthälld. Jag märker inte saftflaskorna så det är så himla svårt att se vad som är i flaskorna ibland. Men då går det oftast att lukta sig till det. Saft behöver jag inte koka på ett tag. Vi har 11 flaskor saft. Då är 5 av dom flädersaft och den drickar bara jag. 18 burkar marmelad har vi. Undra vad familjen P säger om jag slutar köpa ost så dom får äta marmelad som pålägg. ;) 3 burkar restsylt. + massor massor med torrvaror och annat. För ett tag sedan bakade S bullar som jag skulle ha till två Facebook byten. En tjej ville ha en påse bullar mot en tv. En sån tv har vi i sovrummet men videon har gått sönder så jag tänkte byta ut den och skänka våran tv till loppis. Jag var först att svara så jag trodde jag skulle få den. Men icke. Det var den som betalade mest. 100 kronor + en bullpåse skulle hon få av någon. Men någon ångrade sig så hon skrev till mig att den var min igen. Då gav sig en annan tjej in i leken och skrev att hon ville ha den. Så nu ska hon ha 100 kronor istället för bullar och den som hämtar först får den. Nej tack. Så nu har jag en påse bullar kvar i frysen. Jag skulle ha haft två. Jag satte in en efterlysning och fick ett svar. Hon ville ha en påse bullar och en sockerkaka. Vi skulle träffas inne i stora staden idag. Bara för det tog maken bilen idag. Men hon var så snäll att hon kom hit så då fick hon en bullpåse till som tack. Jag fick en banankartong proppfull med tyger. Jag har fått för mig att jag ska sy ett lapptäcke och efterlyste tyger. Sen har jag gjort om bland kryddorna i trädgåden med. Jag vann en chokladmynta på min andra blogg och den anlände med posten idag. Så jag har flyttat den italienska oreganon till den stora krukan med svensk oregano. Citronmellissen flyttade jag från pepparmyntskrukan till kyrddkrukan där oreganon satt. På citronmelissens plats satte jag chokladmyntan. Så nu har jag bara mynta i den krukan.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...