söndag 14 augusti 2011

Vattenkrig, rabarberhattar och äntligen

För flera dagar sedan bestämd L att hela familjen P skulle ha vattenkrig igår lördag. M jobbade så han fick dispens. Men vi började med kriget precis när han kom hem och då tog han fram den stora ammunitionen, vattenslangen. L och S hade hemlig ammunition i form av vattenballonger. Dom hade gjort skärp där dom förvarade ballongerna. Mitt i kriget kom mamma och pappa och stod och gapade över vad vi höll på med. Det var jättekul, allt roar småbarn. Vi lovade L att ha vattenkrig igen nästa lördag.
Rabarbern växer som ogräs och jag har skördat den för jag tror det är fjärde gången i sommar. L tog ett av dom stora bladen och använde som hatt. 3 flaskor rabarberdricka blev det. Vi dricker den istället för juice på morgonen. Av resterna torkar jag rabarbergodis. Dels för att det är gott och dels för att ha som komplement till äppelringar som svenska russin. Det röda vinet är klart och provsmakat. Det smakade fortfarande jäst så det får stå ett par dagar till och klarna innan vi tappar upp det på flaskor.Igår till lördagssoppan tänkte jag överaska familjen P med nybakat bröd. Vi skulle äta pizza på kvällen och jag hade bara jäst så det räckte till pizza eller bröd. Så det blev L:s favoritbröd, långpannebröd. Jag gör egen pizzasås, jag gör en stor sats och fryser så det bara är att plocka fram en sås när det vankas pizza. Jag gör egen tacosås med. Förut frös jag den i plastpåsar, nu fryser jag den i gamla tacosåsburkar. Igår när jag skulle ta upp pizzasåsen fick jag hjärnsläpp och tog upp en påse med vad jag trodde var pizzasås. Pizzasåsen fryser jag i gamla smörburkar. När vi åt tyckte jag det smakade väldigt mycket vitlök, sen blev det starkare och starkare. Det var stark tacosås som vi smetat ut som pizzasås. =( Stackars L kunde inte äta för det var så starkt så det var bara att göra ny mat till henne. När jag plockade mat till djuren igår kväll gjorde jag två flugor på smällen och rensade potatislandet som kan gå under ogräslandet. Det är blast från 3 eller 4 potatisar. Ungefär en blast på varje potatis, blasten är nästan 1 meter lång. Potatislandet var ingen bra idé och ska grävas bort. Andra halvan av landet planterade jag röda solhattar i förra året. Det kom aldrig upp några solhattar så i år planterade jag bönor. Men det kom inga bönor - det kom solhattar. Men igår när jag drog upp lite djurmat där med såg jag att det växer fullt med bönor under solhattarna. =)Mjölken och smöret var slut och nästa vecka ska jag göra ett Facebook byte hemma hos oss. Jag ska då bjuda på äppelpaj och vaniljsås så mjölk och smör var ett nödvändigt köp. Då hämtade jag ut en helt gratis Piggelin glass också. Mustpressen är klar. Maken gjorde om beskrivningen och byggde den av den gamla saftmajan som jag köpte utan kokdel för 50 kronor. Jag rev äpplena innan. Ungefär 50 äpplen blev 1,5 liter must. Locket var för svagt så maken ska förstärka locket innan jag kan pressa mer must. Men den fungerade över förväntan och helt plötsligt har vi sparat en massa pengar om vi skulle ha köpt en mustpress istället. Så mycket äpplen som vi har så kommer vi få flera liter must. Då behöver vi inte köpa juice och dricka på morgonen ett tag och har sparat in ännu mer. =) Det är en som efterlyser ett regnställ på Facebook och jag har ett. Hon vill ha det men jag kommer inte på något som jag behöver eller vill ha. Det enda jag behöver är fodrade vinterstövlar i storlek 39 och termobyxor till L men hon hade inget av det. Sen skulle jag behöva ett nytt litermått för mitt har gått sönder igen. Men kan man byta ett regnställ mot ett litermått?? Fast jag behöver ju inget annat så varför ska jag ta något annat bara för att??

1 kommentar:

mireille sa...

Kan du inte byta till dig nån förbrukningsvara då? Typ tvättmedel eller nått..

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...