måndag 26 september 2011

HPV vaccin, sushi och feberyra

Stackars L hade 39 graders feber igår. =( Idag ligger hon runt 38 grader, hostar konstant och vägrar att äta. Med tanke på att hon är pinnsmal så är matvägran det sista jag vill ha. =( Har lyckats få i henne några muggar välling, massor med mjölk och saft och några glasskulor i alla fall. + några få futtiga skedar mat. Jag som skulle haft obetald semester idag för kursen som inte blev av fick vabba istället. Med tanke på att jobbet drog 1000 kronor/ obetald semesterdag så gråter jag inte direkt för det.
Jag älskar sushi. Jag äter det inte så ofta för min skrala kassa tillåter mig inte att äta sushi. Stickprov på 43 sushirestauranger i landet visar att alla serverar tropiska jätteräkor och nästan alla färsk tonfisk. Trots täta urfiskningslarm serverar många sushirestauranger fortfarande ohållbart fångade fiskar och skaldjur. Värdefulla mangroveskogar skövlas för att odla jätteräkor. Utsläppen från odlingarna skadar korallrev och lokala ekosystmen. Även tonfisk såldes överallt. Hälften erbjöd den gulfenade som är överfiskad och 7 % erbjöd den blåfenade som är starkt utrotningshotad. En femtedel hade ål som är akut hotad i hela världen.
S är vaccinerad med Gardasil. Hon ingick i en läkemdelsstudie och fick sitt vaccin gratis. Jag ringde så många gånger att studiesköterska tröttnade på oss och tog med S. L är för lite än men när hon är större ska hon också vaccineras. En spruta kostar en hel del och man ska ha tre stycken så därför blev jag jätteglad när hpv vaccinet ska ingå i det allmäna vaccinationsprogrammet. Det var meningen att det skulle börja i höst. Men tyvärr blir det inte så. Läkemedelsföretagen tvistar om vilket vaccin som ska användas. Dom tycker med andra ord att pengar går före människoliv. Konstigt eftersom läkemedel går ut på att rädda eller lindra. Läkemedelsföretagen skiter med andra ord i om dom räddar liv eller inte. det enda som räknas är pengar. Jag kommer inte att använda läkemedel från Sanofi Pasteur MSD så länge som dom tvistar om rätten att få vaccinera. Varje år drabbas 2600 kvinnor av cancer i underlivet. Det vill säga äggstockscancer, livmoderkroppscancer och livmoderhalscancer. Vaccinet hade gjort att den siffran hade minskat.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...