måndag 5 september 2011

Jag hatar att diska

Det är så tråkigt att diska. Jag har en diskmaskin men stora saker som mustpressen och baksaker och annat diskar jag för hand. Vissa dagar när jag håller på mycket i köket diskar jag två gånger. En på dagen och en efter kvällsmaten. Om jag inte kör diskmaskinen på kvällen. Jag är världsbäst på att packa säger maken. Men det är bara för att ju mer jag packar in i maskinen ju mindre blir det kvar att handdiska. Idag var det massor att diska men nu är det gjort. Ikväll smiter jag på min kurs så då hoppas jag att någon annan har diskat när jag kommer hem. =) Observera det blå längst ner till höger på bilden. Jag har såklart en balja och sköljer i. Absolut inte under rinnande vatten. Anledningen till att jag alltid diskar är två: Nummer ett: S och maken har eksem och kan inte diska. Det finns diskhandskar så dom skyller bara på det. Nummer två: när maken diskar diskar han alltid under rinnande vatten. Jag är allergisk mot att diska under rinnande vatten. Han säger att när han diskar får han diska hur han vill. Alltså diskar oftast jag.





Det står 5 platskassar med äpplen på altanen. Nu står det bara 4. Jag har gjort must av en kasse idag. 3 liter till blev det. Nu har vi sammanlagt 16 liter must i frysen. Det är 365 dagar på ett år. Jag blandar musten så en liter räcker 1,5 dag. Det går alltså åt 243 liter på ett år. En bra bit kvar alltså innan vi blir självförsörjande på jucie/must. Nästa år hoppas jag det blir en massa svarta vinbär. Då ska jag komplettera musten med vinbärsdricka. Ikväll börjar min kurs. Lite frågetecken har rättats ut under dagen. Koden in har jag fått. Numret på salen har jag också fått. 3 stycken är anmälda till bara prova på gången och 1 är anmäld till hela kursen. Det står att jag ska bjuda på lite lättare fika så jag har bakat kärleksmums och har med idag. Jag tänkte fixa kaffet och teet hemma för att slippa hålla på med det där borta. Sista fanns det både plastmuggar och vanliga muggar. Jag tog plastmuggarna. Förutom att jag hatar att diska kändes det olustigt att vara kvar själv efteråt och diska. Igår kväll i blev det påsmat till söndagsmiddag i familjen P. Ni behöver inte oroa er. Det enda halvfabrikatet var bernaisåsen som jag inte orkade göra från grunden. Påsmaten kallar jag den för jag förbereder maten i påsar. Lammkotletterna fick dra i en påse full med grillolja och vitlök. Potatishalvorna fick dra i en annan påse med matolja, basilika, salt och peppar. När det har dragit minst en timme helst mer så in med allt i ugnen. 250 grader i 25 minuter.


Ett byte har jag också hunnit med. Jag hade en påse bullar och två kaffepaket (från ett annat byte)och fick en sopsäck full med kläder i storlek small till L. S tittade igenom kläderna men det fanns inget som föll henne i smaken. Så jag hoppas L vill ha dom sen. S sa en smart grej. Varför fixar du small kläder till L mamma? Hon får ju ärva mina sen! =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...