måndag 10 oktober 2011

11 liter

Fick en kommentar från Sandra som undrade två saker. Dels om det lönade sig med bensinen med alla byten. Det gör det. Jag åker aldrig bara till ett ställe utan samåker alltid till flera. Jag åker inte extra om jag till exempel bara får en bullpåse utan bara om jag får till exempel tvättmedel eller något annat som jag då slipper köpa själv. Oftast brukar jag sköta bytena i samband med att jag jobbar och då ändå är inne i stora staden. Men nu har jag inte jobbat på 3 veckor på grund av vab, egen sjukdom och långledighet. Dels om kläderna som jag samlar till L, hur hon ser på det och om jag tror att hon vill ha kläderna om ett par år när det är aktuellt. L sätter på sig alla kläder och struntar i hur hon ser ut. Så hon säger ingenting nu. Det är möjligt att hon kommer att klaga om ett par år då får jag ta det då. Jag har sparat så pass mycket kläder att det säkert är något som passar. Sen är det inga direkta modeplagg utan mer "neutrala" jeans och tröjor. Igår till kvällsmaten blev det ett storkok som inte tar så lång tid att koka men lång tid att förbereda. Billigt blev det också. Jag köpte en högrev på extrapris på Ica (jag köpte två stycken men använde bara en). M skärde den till lövbiffar i skärmaskinen. Sen gjorde jag biff med bambuskott. Recept finns här. Satsen jag gjorde i söndags räcker till 3 gånger för hela familjen P. Högreven kostade 49.90 och vägde så den kostade 60 kronor. Bambuskotten kostar 30 kronor och räcker till 10 gånger. Det blir 6 kronor. Löken kostade 2,90/kilo och jag använde 2 lökar. 1 krona högt räknat. Trattkantareller hade jag i, kostade gratis. =) Sen hade jag i vatten, mjölkpulver, soya, hemgjorda buljongtärningar och redde av allt med maizena. Hela satsen kostade 75 kronor ungefär = 25 kronor/gång = 5 kronor/ portion. =) Igår när jag skulle iväg på ett byte (utan byte) så svängde jag in på Coop och "handlade". Maken skötte handlingen i lördags, jag hade fått en kupong från Smartson men den var personlig så därför en handling till. Jag blev uttagen att prova frukostpaket hos Smartson och fick 1 liter mjölk, en liter a&b fil smak av lingon och blåbär (supergod kommer att fortsätta köpa) en liter äppeljuice och ett paket bregott. Sen hade jag en mobilkupong på en drickyoghurt. Allt helt gratis. =) Bytet som jag var på som inte krävde något byte var två guitar hero gitarrer. Den ena kopplar man in i tv:n och den innehåller 10 låtar. L spelar så det ryker. =) Den andra var till ps2 och det har vi ett men det var tyvärr inte med någon skiva så det måste vi skaffa en om vi ska kunna använda den gitarren. Troligtvis gör vi det eftersom L tycker att den andra är så rolig. 11 liter trattkantareller har jag också fått. =) S stekte trattisar i flera timmar igår kväll. Några hamnade i biff med bambuskotten och 6 påsar hamnade i frysen. Så många som fick plats i svamptorken torkade vi så nu har vi en full stor burk med torkade trattisar och taggsvampar. =) När jag känner mig lite nere efter bråk och tjafs om pengar så håller jag mest till i köket. Dels för att spara in en slant eller två dels för att jag gillar att vara där. Ny grönsaksbuljong är gjord idag. Recept finns här. Den rivna osten i frysen var slut och påsen med ostkanter i frysen var full. Dags att ta fram rivaren och börja riva.
Den roliga delen av köksarbetet var mumsmums. Recept finns här.Och havrebollar. Recept finns här.På posten kom det gratis tamponger från Tampons for free.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser alltid fram emot att du har skrivit på bloggen,det är så härligt att läsa om hur du bär dig åt. Du verkar så smart och go.
Jag fick vara med på frukostpaketet från smartson, jag valde prästost 400 g, 3 drömyoggi, 1 l mjölk och 1 l Lattemjölk.

/Monica

Anna-Lena sa...

Hej! Har läst din blogg ett tag, men har aldrig skrivit någon kommentar. Jag älskar att läsa din blogg blir så inspirerad...

Anonym sa...

Hej!
Tack för svaren på mina frågor! Hoppas att du inte tog illa upp, jag är bara nyfiken:)
Min åttaårige son skulle nämligen aldrig ta på sig vad som helst, men min tioårige tar nog på sig nästan vad som helst. Olika det där.
Jag har ju försökt att övertyga min make om att det går att leva på en lön trots att vi har fyra barn. Så jag läser med spänning och intresse din blogg. Tyvärr måste ju båda parter vara lika dedikerade uppgiften i så fall. Men min man vill gärna äta utelunch och köpa teknikprylar som jag tycker är helt onödiga.
Sandta

Anonym sa...

Gratis Valio

http://www.facebook.com/valiosverige?sk=app_144128555611995


/Monica

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...