onsdag 2 november 2011

Hpv-vaccin och segt som kola

Läste med glädje i den lokala tidningen idag att vårat landsting ska göra en Skåne och börja vaccinera 18 åriga flickor med hpv-vaccin. Dom ska alltså skita i att läkemedelsföretagen bråkar och börja rädda liv istället. =) Puss på dom!Livet på landet landade i brevlådan idag. Den var fortfarande bra, bäst var nog att min rivjärnslampa fanns med på bild på insändarsidan. Jag hade skrivit med adressen till bloggen, men den "glömde" dom skriva. Haros tidning landade också i brevlådan. Den handlade om pengar och ekonomi och innehöll en massa spartips. Jag som älskar spartips njöt av nästan hela tidningen. Men den gjorde mig också lite konfunderad. Det finns familjer som klarar sig på mindre inkomster än vad vi har. Allt beror på viljan. Men vad händer om viljan bara finns hos den ena? Jag vet att vi klarar oss på en lön. Vi har gjort det förut, då tjänade maken till och med mindre än vad han gör idag. Utgifterna har ökat på grund av alla guldkanter, men dom kan dras ner. Men vilja till att dra ner dom ligger bara hos den ena - mig.
Just nu känns livet segt som kola. Jag jobbar rätt mycket och det är fullt ös medvetslös på jobbet från man kommer till man slutar. Hinner inte ens att äta. Sen har jag en dag att ta igen mig på innan det är dags att jobba igen. Ledig en dag och så vidare. Mina lediga dagar försöker jag komma ifatt hemma. Köra diskmaskinen till exempel för maken ser inte att alla tallrikarna är slut och diskmaskinen är full. S och L har höstlov så det blir sovmornar varje dag. Eller kunde ha blivit. Igår morse halv 8 skulle en pelletspannesnubbe komma hit och ge kostnadsförslag på hur mycket det kostar att byta den över 25 år gamla elpannan mot en pelletspanna. När klockan var halv 9 och maken stog och trampade i hallen för han var tvungen att åka till jobbet ringde jag och skulle fråga vart han var. Han undrade vad jag ville och jag sa att du skulle vart här för en timme sedan. Vart skulle jag ha varit för en timme sedan? Han hade glömt bort oss. =( Jävla förbannade skitgubbe rent ut sagt. Han lovade att han skulle ringa senare och boka in en ny tid. Det har gått 1,5 dygn och han har fortfarande inte ringt. =( Det finns fler pelletspannegubbar så du kan ta ditt sabla skitföretag och stoppa upp där solen inte skiner. Egentligen borde jag skriva ut vad företaget heter som negativ reklam. Men maken säger att alla hantverkare är så. Om alla hantverkare är så och alla vet om att alla hantverkare är så borde inte alla klaga då? Om jag gör något fel på jobbet eller inte kommer i tid ellr inte kommer dit alls när jag ska jobba (har aldrig hänt men i alla fall) då skulle jag få sparken och jag har inte ens hälften i timlön mot vad dom har.
Försäljning av saker för att köpa saker till husrenovering har avstannat. Facebooks byte likaså. Julklappar har jag fortfarande 19 stycken kvar att köpa/göra. Så kom jag på att det snart är fars dag och jag har typ 100 kronor kvar på banken som ska räcka tills den 20:e. När fars dag redan har varit, det är nästa helg. S tyckte jag skulle baka till svärfar och göra brända mandlar till pappsen. Men svärfar har ju sina brödkuponger och får bröd ändå varje månad. Sen funderar jag på hur jag ska göra med adventskalendern i år. Pussel kalender med en pusselbit varje dag som L fick förra året var ingen höjdare. Legokalender kanske? Eller? Kom gärna med förslag för jag är helt tom i skallen. Småprylar har vi så det räcker och blir över. Chokladkalender - det är ingen som gillar chokladen så det slutar med att jag får äta den. Jag vann en chokladkalender förra året och den chokladen var god. Kanske ska kolla upp vad den hette?

3 kommentarer:

Mireille sa...

Du kanske kan ha en kalender med upplevelser..som åka till simhallen,gå på bio,leka i lekparken,picknick i skogen,fiska o.s.v lite svårt att komma på 24 stycken bara :) eller pyssel fast mer att göra saker t.ex trolldeg,måla stenar till nyckelpigor eller liknande,pärlplattor och sånt. Hoppas du kommer på nått kul :)

Jane Melander sa...

Hej!!

Man får försöka att ha hjärnar igång hela tiden, när man har lite pengar!

KRAM!!

Emelie Bäck, Cancerfonden sa...

Hej. Nu är oktober månad över och med det även Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Vi har tillsammans lyckats samla in över 45 miljoner kronor! Vi vill rikta ett varmt tack till dig för att du hjälpt oss att uppmärksamma Rosa Bandet och kampen mot bröstcancer på din blogg.
Tillsammans gör vi skillnad! :) Kram

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...