måndag 14 november 2011

Testpatrullen testar

L ville ha en banan som efterrätt efter kvällsmaten. Hon sa att att hon skulle lägga den på golvet så någon skulle halka på den. S sa då att hon sett på Mythbusters att man inte kan halka på bananskal. Något som L sa att det kunde man visste.För att få reda på om man kunde halka eller inte på ett bananskal så slängde S det på mattan och gick på det - hon halkade inte. L tog då bananskalet och la det på golvet - S halkade. Slutsats - man kan visste halka på ett bananskal beroende på vad det är för underlag.
L är fortfarande genomförkyld så istället för jobb blev det vab. Det ligger en tjockt lager med löv på baksidan av huset. Dels från äppelträdet och dels från kommunens alla träd som växer på andra sidan våran hallonhäck. Så jag har jobbat hemma med att kratta upp alla löven. Två fulla svarta sopsäckar blev det. Maken och jag har gjort hängkrukor till köksfönstrena av gamla konservburkar och örhängen. Om ni kommer ihåg det. Jag funderar på att byta ut alla krukor i köket mot konservburkar. Nu har jag bytt ut två krukor till. Den som det låg annanas i och den som det låg majs i. I vår när annanasen och majsen är slut (och kanske också bambuskotten) ska jag gå till utlänningsaffären igen och köpa fler burkar som ska bli krukor. Jag ska då även köpa champinjoner. 4 julklappar till är fixade idag. Jag brukar göra egna almenackor med bilder på vad som hänt varje månad i familjen P under det gångna året. Jag brukar köpa tomma almenackor på Panduro och skriva ut och klistra in bilderna. Dom almenackorna kostar 50 kronor/styck. Jag fick mail om att jag skulle få gratis almenackor. Dels via Photobox och dels via Loppi. Så jag gick in och gjorde 2 stycken. Sen fixade jag en inloggning till så jag fick nummer 3 gratis också. =) Eller gratis och gratis. På ena stället kostade frakten 69 kronor och på det andra 49 kronor. Skulle alltså blivit billigare att göra dom själv. =( Men då sparade jag in tiden, fotopapper, bläck, lim och pennor. =) Jag ville då att alla skulle få bortagjorda almenackor i år. Så jag beställde 2 stycken till. En till oss också. Så det som var gratis landade helt plötlsigt på 593 kronor. =( Jag förlorade alltså 343 kronor på att beställa gratis almenackor. Men det blev en tidsvinst eftersom det brukar ta åtskilliga timmar att pyssla ihop almenackorna. Om jag använder den tiden till att till exempel baka eller göra egna julklappar av annat slag så har jag sparat in dom pengarna. =) Men om jag använder den tiden till att läsa eller sova har jag inte gjort det.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...