söndag 18 december 2011

Del av julgodiset avklarat och tv överskott

Våran tv i källaren som vi har som speltv med wii och playstation gick sönder igår när L spelade Wii. Färgerna blev helt konstiga så troligtvis är det bildröret som pajjat. Tv:n är 20 år gammal så det var väntat. Jag la ut en efterlysning efter en ny tv på Facebooks bytarsida och båda säljsidor. Jag har fått 11 svar. Allt från helt gratis bara att hämta till 300 kronor. Fast alla dom som var gratis var på en annan ort så vi valde en för 150 kronor inne i stora staden. Det visade sig vara en precis likadan tv som den som gått sönder. Jag efterlyste en tjocktv eftersom jag trodde att dom skulle vara enklare och billigare att få tag på än en platt tv. Jag gissade rätt.
4 flaskor jordgubbssaft och 2 burkar rest jordgubbssylt är kokt. Jag behövde plats i frysen och blandsaften började ta slut.
Jag har även kokat 4 flaskor apelsinsaft och 4 burkar rest apelsinmarmelad. Jag tycker att apelsinsaft hör ihop med julen. När vi äter julgodis och öpnnar julklappar brukar vi dricka apelsinjuice. I år tänkte jag vi skulle dricka hemkokt apelsinsaft.
Mamma, pappa, svärmor och svärfar var här och advenstfikade. Jag bjöd på djävulens chokladtårta. Den var väldigt god. Recept kommer imorgon om jag kommer ihåg det.
En del av julgodiset är gjort. Vissa helt klart och vissa som pepparkakstryffeln är halvklar. Tryffelsmeten ska stelna till imorgon innan jag kan rulla kulor. Vit ischoklad är klart. Brända mandlar är klart.
Rocky road fudge är klart. Jag gjord egen kondenserad mjölk till den. Knäcken är klar. Ischoklad och skumtomtar är köpta. Maken och M var och handlade all julmat medans jag gjorde chokladtårtan. Så julmaten är köpt. =)
Marsipanen är gjord. S ska färga den och göra gubbar. Hon gillar att göra det. =) L har en hyacint på sitt rum. Blomman är för tung så den hänger. Hon har frågat efter en blompinne i flera dagar men vi har inga blompinnar. Jag brukar plocka in en pinne från skogen eller trädgården när jag behöver en blompinne. L löste det själv. Hon drog av hjärtat på sin skinkipinne och satte pinnen som blompinne. =)
Våran plastgran är över 20 år gammal så det börjar bli sliten. Jag böt till mig en "ny" plastgran. Den var köpt förra året och bara använd en jul. Jag böt den mot en flaska hemgjord glögg. När vi satte upp den såg den värre ut än våran gamla gran. =( Nu står granarna bredvid varandra och vi ska ha granröstning om vilken plastgran vi ska ha kvar. Må bäste gran vinna. Från oss alla till er alla en riktigt glad fjärde advent.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...