måndag 9 januari 2012

Granen är utslängd och aldrig mer Cylinda

För flera år sedan när S var bara några år gammal blev jag påkörd med våran bil. Bilen blev bara skrot men jag klarade mig undan med blotta förskäckelsen och en ond rygg. Efter det har jag känningar i ryggen till och från. På senaste tiden mest från. Sist jag var hos läkaren för att bli sjukskriven lite längre än den enda veckan man får vara hemma utan sjukintyg så sa hon att det skulle gå över om jag rörde mig mer och vägrade sjukskriva mig mer. =( Jag som känner min kropp mer än vad läkaren gör vet att det blir mer ont om jag rör mig mycket och att det går över efter ett par dagars vila. Igår plockade jag bort julpynt i 5 timmar och kände direkt av ryggen igår kväll. =( Maken masserade mig och jag hoppades att det skulle gå över till idag när jag jobbar. Det gjorde det inte så jag är hemma i alla fall idag och imorgon. Jag hoppas dom två dagarna räcker. Förutom att det gör ont hela tiden hugger det till med jämna mellanrum och när jag sitter ner och ska resa mig upp så låser sig ryggen. S ena kompis skulle komma hit och S ville ha något att bjuda på så hon gjorde en variant av kladdkaka. Våran spis som är en Cylinda har inte varit annat än problem sen vi köpte den för max 5 år sedan. Barnlåset var sönder redan från början och ugnen visade 25 grader mindre från början. Jag skrev till Cylinda och påpekade detta men fick till svar att det var tråkigt och jag kunde lämna in den på service och betala för att få felen åtgärdade. =( Aldrig mer Cylinda saker. Nu skiljer det mer än 25 grader på ugnen. Kakan idag skulle vara inne i 20 minuter och var inne 40 minuter, då var den inte klar men kompisen hade kommit och det var dags att fika. Vilket gjorde att det inte gick att få bort kakan från plåten. =(
Fast den var väldigt god. =) S fick ett överkast av oss när hon fyllde. Jag köpte det begagnat (vad annars) och det var till en dubbelsäng. S fick en 120 säng så hennes gamla överkast var för litet. Jag har försökt få tag på ett överkast till 120 säng men inte lyckats. Överkastet var för stort så S har vikt det dom få gångerna hon bäddar. Hon ville sy om det så det passade bättre. Jag lovade att sy om hon klippte och nålade, vilket hon gjorde idag. Så jag har sytt. Jag har även gjort en skål av en gammal spetsduk och sockervatten. Den står bredvid den andra skålen jag har gjort av en gammal lpskiva. M fick välja en valfri skinka i julklapp av sitt jobb. Han valde en närproducerad färdigkokt. Jag gillar när mina tankar rubbar av sig på barnen och maken. =) Vi hade redan köpt en julskinka då så den har legat i matkällaren tills idag. Då jag kavlade upp ärmarna, tog fram skärmaskinen och skar skinka för brinnande livet. Jag frös skivorna i portiosnförpackningar. 11 förpackningar blev det. + en omgång som jag gjorde skinkostsås på till kvällsmaten. För ett tag sedan fick jag för mig att jag skulle köpa och börja använda hårnät. Jag vann en förpackning för runt 50 lappen på Tradera. Maken och S tyckte jag såg ut som en mattant eller en städkärring i hårnät så jag har bara använt ett av alla 20 - 30 nät. Innan jul la jag ut näten på Tradera och fick den såld för 31 kronor. Han som vann hörde aldrig av sig, svarade aldrig på mail så jag gav honom negativt och la ut näten igen. Då mailade han att han inte hade fått några mail och att han inte hade min mailadress och att han ville ha näten. Jag hade redan fått bud så jag avböjde. Auktionen gick ut i tisdags och utgångspris var 9 kronor som förra gången. Jag fick 140 kronor för dom. =) En förtjänst på 90 kronor alltså mot vad jag köpte dom för. =) Betalt har jag också fått - idag.

1 kommentar:

Jane Melander sa...

Vilken fantasi du har och fint blir det också!!

KRAM!!

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...