måndag 27 februari 2012

Jobbat helg

Jag har jobbat hela helgen och det gick i ett hela tiden. =( Hann knappt lägga på luren så ringde det igen. =( Kvällarna gick fort men jag var helt slut när helgen äntligen var över. Min favoritkollega slutade för ett tag sedan och det har börjat en ny för henne. Det är vi som gör den ena av mina helger ihop. Skillnaden mellan min favorit och den nya är som natt och dag. Skillnaden mellan mig och den nya är ännu mera natt och dag. Så så värst mycket att prata om har vi inte. Saknar dig jätte jätte mycket C om du fortfarande läser min blogg. Hon reser utomlands minst 3 - 4 gånger/år. Har städhjälp som kommer varannan vecka. Gillar att festa. Är fackligt aktiv.

Men nu är helgen äntligen slut och jag är ledig i två dagar. =) Jag fick inte 8.400 i lön, jag fick inte mindre heller. =) Dom hade räknat fel så jag fick 9.500. =) Väldigt välbehövligt eftersom både jag och L fyller år nu i mars och det stundar kalas. Kom även på att jag räknat Willys räkningen två gånger på våran budget så helt plötslig är vi nere i 27.018 kronor i månadskostnad. Det är dom fasta räkningarna + mat + bensin + alla extra räkningar vi betalar. Fortfarande alldeles för högt men en minskning med 3000 sen i januari. =) Jag vill ha solpaneler och det vill maken med. Jag hade tänkt att solpanelerna bara skulle värma varmvattnet men maken tycker att dom ska värma huset med. Och vara våran nästan enda energikälla. Förutom till hushållselen. =) Gärna för mig. Det var mer än vad jag hade önskat så..... Jag vill även skaffa vindkraftsandelar. Maken var tveksam och ville läsa igenom det hela nogrannt och räkna på det. Vilket han gjort i helgen. Han vill skaffa vindkraftsandelar + att han vill att vi ska byta elbolag till vindkraftsbolaget. =) Det gör att hushållselen också kommer att gå ner en del och den hushållsel vi gör av med kommer att komma från vindkraft. =)








Idag har jag jobbat hemma. Bakat läfsor. Fortfarande min huvudföda när jag jobbar. Gjort 3 flaskor jordgubbssaft och en burk restsylt. Tvättat två maskiner tvätt och lagt in en maskin tvätt. På posten kom det ett par vinterstövlar och ett par tofflor till mig (jag betalade bara porto på 40 kronor) från en tjej på vi som behöver hjälp sidan. =) I lördags innan jobbet gjorde jag chokladbollar. Jag tänkte i min enfald att några skulle finnas kvar när jag kom hem från jobbet. Men alla var slut, till och med strösslet. =)Här är den utlovade bilden på brylepuddingen. Jag har inga skålar (ingen present tack mamma) utan använde kaffekoppar istället. När maken, L och S var i Stöten storstädade/rensade jag L:s rum. Hon blev överlycklig för nu hittar hon sina saker. =) Dom älskade pärlorna med ben till exempel. En fin papegoja blev det i helgen. =) Igår gick det en franska dokumentär från 2012 som hette Det gigantiska slöseriet. Samtidigt om en miljard människor är kroniskt undernärda slänger vi en tredjedel av jordens matproduktion på soptippen. Går det att göra något åt detta gigantiska slöseri var innehållet. Jag missade den men tänkte titta på svtplay. Tyvärr har min dator inget ljudkort så det gick inte så bra. =( Vill någon annan som har ljudkort titta så finns den här.

1 kommentar:

Esbe sa...

Roligt att det går så bra för er :) Kul med solpanelerna och vindkraftselen också! Min mamma tänker att hon kan sätta upp en solpanel då och då och tänkte börja med att värma upp fritidshusets gäststuga med det. Strålande små roliga projekt! (Vad jag försöker säga är att man ju kan ta lite i taget, så det inte blir en så stor kostnad på en gång och så att man kan börja tjäna på dem lite grand redan innan man är klar, så att säga!)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...