fredag 30 mars 2012

Bebis, suddgummin och lustgas

På förlossningen på det stora sjukhuset inne i stora staden får kvinnor som föder barn lustgas som smärtlindring. Det finns annan smärtlindring att få också men det är lustgasen som jag vill skriva lite om. Mina förlossningar var snabba allihopa. M gick vattnet i hissen upp till förlossningen, jag blev invisad på toan av en bestämd undersköterska men blev hittad precis i rättan tid av barnmorskan som visade in mig på rummet. M hade annars hamnat i toastolen. Jag fick ingen smärtlindring för jag hann inte få något. Med S fick vi order om att åka till förlossningen tidigare. Så jag hann vara där 1 timme istället för 30 minuter. Jag fick lustgas men blev så yr i bollen att jag slängde den all världens väg. L slutade växa i magen så jag blev igångsatt och var alltså hela min förlossning från första värken tills hon var ute på förlossningen. Sammanlagt 3,5 timme. Det gjorde så ont så så ont har jag aldrig haft förut. Nu använde jag lustgasen som en galning och kunde knappt få nog. Lusgas är en gas som går ut i atmosfären och gör hål i ozonlagret ungefär som kolidoxid. Sjukhuset inne i stora staden har nu skaffat hakhållare till alla sina lustgasapparater. Hakhållaren innehåller en sug som suger upp lustgasen som inte kvinnan suger i sig i en behållare och bryter ner den. =) 1 ton lustgas blir 300 ton koldioxid så en stor välgärning för miljön alltså att ta tillvara lustgas. Lustgasen om används under en förlossning släpper ut lika mycket kolidioxid som en bilresa från Göteborg till Venedig.Det räcker inte med kefirgryn och tibetansk svamp som husdjur nu har jag skaffat en bebis också. En kombucha bebis. =) Kombucha är också en probiotisk dryck. Den ska man blanda med te och socker istället för mjölk. Kombuchamamman ynglar av sig bebisar som man kan dela med sig av. Nu har jag fått min idag så än kan jag inte dela den men intresserade kan kommentera. Jag tyckte bebisen skulle heta Svampbob men L bestämde att den skulle heta Linda.





Teet står nu och kallnar för att Linda ska kunna bada. Sen ska det drickas och bli nya bebisar.
Jag har varit sugen på sushi i flera dagar. När jag var på Coop och köpte frimärken och lunch letade jag efter sushi - men det fanns ingen. =( När maken var och handlade på Ica letade han efter sushi - men det fanns ingen. =( Jag bad då M titta på sin Ica affär om det fanns där. Men det var slut. =( Men han hittade en till slut som hade gått ut dagen före så han fick ta hem den gratis. Jag åt den direkt när han kom hem och det var såååå gott. Observera att det inte är jätteräkor på den utan lax. Sen är inte lax heller så bra i vissa fall.

Helt plötsligt är M:s alla födelsedagspresenter fixade + att han kan slänga sina gamla skor som är fulla med hål. Jag tog två flugor i en smäll. =) Eller en är kvar men den ska maken köpa. Det är han som har lite lön kvar denna månad + att det är han som rör sig nere i stora staden där affären finns + att det är han som är rörlig och mobil. Dom andra 4 har jag fixat. =) Den sista för mig att fixa var skorna och dom kom idag. Jag fick dom av en som köpte 3 par skor betala bara för 2 på Skopunkten. Hon skulle bara ha två par så jag fick dom gratis. =) Jag tänkte ge M dom på en gång men eftersom jag ville ha en present till till honom så....... När L fyllde år fick hon gör egna suddgummin sats av en klasskompis. L och jag har gjort suddisar idag. Jag gjorde spöket och glassen och L gjorde hjärtat och stjärnan. Vi använde formar som var med. Svampen gjorde L på frihand. Observera ögat som är mitt på hatten på svampen. Efter jobbet idag var maken på ett byte utan byte som är en tjänst också. Krångligt? Vi fick 3 kassar med kläder. Dom kläderna som vi vill behålla behåller vi dom andra ska jag ge bort via hjälpsidan. Vi har blivit vänner via Facebook och hon bad mig om hjälp med det, som tack skulle vi få behålla dom kläderna vi ville. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...