tisdag 27 mars 2012

Infektionsastma

Jag stegade iväg till läkaren idag. Innan var jag jätteledssen. Jag gråter för allt nu för tiden. Maken som var med L till tandläkaren. Hon blev av med rälsen och nattandställningen. Nu ska hon ha en tråd bakom framtänderna tills hon blir stor för att inte tänderna ska gå tillbaka igen. Hann precis klart där innan jag skulle till vårdcentralen. Han lämnade av L vid skolan och kom till väntrummet 5 minuter efter att jag skulle varit där. Jag satt redan där och väntade men läkaren var 15 minuter sen. Läkaren hörde mer rossel på lungorna så nu trodde hon att jag har infektionsastma. Näsodlingen visade ingenting och hjärtproverna var bra. Jag fick gå in till sjuksköterskan och inhalera Ventoline och Atrovent och ta 12 kortisontabletter. Nu är jag så trött så det känns som om huvudet svävar en meter över huvudet. Om det är inhalationerna vet jag inte. Det kändes nästan som om jag blev full på dom när jag inhalerade. Två gånger till och med med 15 minuters mellanrum. Jag har knappt hostat på hela dagen efter det men är fortfarande tung i bröstet, flåsig när jag rör mig och bubblig i bröstet. Imorgon ska jag dit igen och få nya inhalationer. Sen ska vi se om det ger effekt så då ska jag dit igen på torsdag och fredag. Jag är sjukskriven till och med måndag.Jag fick kortsionnäspray som jag ska ta varje dag i 4 veckor med. Läkaren tyckte att jag hade varit där så mycket och mer med inhalationerna som går under läkarbesök och kostar 120 kronor gången. Så hon skaffade ett frikortshäfte till mig. Jag vet inte hur mycket man måste betala innan man får gratis. Älskade mamma ställde upp och hämtade L i skolan och mina reserverade biblioteksböcker som hade kommit. =) Hon köpte till och med kaffebröd och kom med. Puss mamma. =)L hade plockat tussilago som hon gav mig. =)Jag fick 2 bhar från hjälpsidan. Jag har fått större bröst så alla mina bhar är för små. Nu har jag flera stycken som passar så mina gamla bhar ligger ute på hjälpsidan nu om någon vill ha dom. Så jag har rensat bhar idag. Jag tänkte vara bhmannekäng framför maken när han kommer från jobbet sen. Om jag orkar. Jag har lagat lite saker med. En av mina gamla bhar var sönder så bygeln stack ut. Jag lagade den så jag kan skänka den istället för slänga den. Jag fick skor från hjälp sidan för ett tag sedan. Dragkedjan på ena skon var sönder så den har jag också lagat idag. Sen var dragkedjan på L:s ena tröja sönder, den har jag också lagat. Den har en fläck som jag ska försöka få bort också men det blir en annan dag. Nu är jag helt slut. Lönen kom idag. =( Och det var ingen vacker syn. 2700 kronor. =( 2000 går direkt till Coop och Ica så 700 kronor har jag kvar. =( Makens pengar täcker precis räkningarna så vi får leva på kärlek och vatten denna månad. Och dom 2000 kronorna som blir direkt överfört till mat från mitt konto. Och mammas 1000 kronor som jag fick i present. Fast det är bara 650 kronor kvar. Jag beställde dom två böckerna som jag ville ha via Bokus igår. Nedkopplad och Sushi: startpaket med receptbok, bamburullmatta, 4 ät pinnar. Pappret från försäkringskassan kom igår så jag har fyllt i det via datorn idag. Förhoppningsvis dröjer inte dom pengarna för länge. Jag skickade ju in intygen i fredags. Det nya intyget ska jag posta imorgon.

2 kommentarer:

Jane sa...

Hej!

Antivex (? nässpray) tar jag morgon och kväll för rinnsnuva. Nassonex brukar jag ta annars, bl a när jag influensa. Färut skulle man betala 900:- till läkarbesök, innan man fick frikort. Jag tror att den söta regeringen har höjt det nu till 1.100:-. Då har man frikort om man tittar på det första datumet på högkostnadskortet och ett år framåt. Medicin har vi konto på också och betalar på autogiro närmare 200:-/månad/var.

KRAM!!

PJAK sa...

Troligen är det behandlingen som gör dig trött. Eller den har iaf samma effekt på mig.....

Håller tummarna att behandlingen hjälper (och att coop och Ica har mycket rea ett tag nu.)

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...