lördag 3 mars 2012

Köp köp shoppa shoppa tonåringar

S hade hört att Citygross sålde billiga träningsbyxor. Hon behövde ha ett par nya till dansen så hon undrade om hon och jag kunde åka dit. Maken skulle till Biltema som ligger bredvid Citygross så han sa att han kunde åka med S. När dom kom hem igen hade det varit rea på dom redan billiga träningsbyxorna, dom kostade bara 100 kronor. =) S gick mannekäng framför mig och L och L började sjunga "köp köp shoppa shoppa tonåringar". Sen började hon låtsashärma tonåringar "åh den där var snygg den måste jag bara ha". "Åh kolla den här". Och så vidare. =) Har tonåringar mer pengar idag? Eller är det deras föräldrars dåliga samvete över att dom inte umgås med sina tonåringar som gör att dom har mycket pengar? Alla i S klass har en iphone. M har en som han fick i gemensam studentpresent av familjen P och övriga tjocka släkten. S önskar sig en och ska med största sannolikhet få en när hon tar studenten i år. På rasterna sitter alla med sina iphones och jämför appar och spelar något spel där man kan spela mellan telefonerna. S som har en vanlig mobil kan då inte vara med och känner sig utanför. =(

Vi har bestämt att L:s vuxenkalas ska vara samma dag hon fyller år. Det är på onsdag direkt efter att alla har slutat jobbet/skolan (jag har tagit semester) så då "måste" vi bjuda på mat.

Jag vill inte ha kalaset på onsdagen först eftersom jag inte tyckte att vi hade pengarna till att bjuda på mat också. Jag fyller 2 veckor efter L och då är det samma sak. Sen 3,5 vecka efter mig fyller M 20 år. Maken, jag, S och L spånade i vad vi skulle bjuda på för mat. Jag sa pannkakor på skoj och L skrek ja. Hon älskar pannkakor. Så vi har nu bestämt att vi kommer att bjuda på pannkaksbuffe när L fyller. =) Vi ska göra en liten annorlunda pannkaksmiddag. Fortsättning följer. L älskar ketchup och vill ha det till allt. Precis allt. Till pannkakan, till glassen, till blodpuddingen, till flingorna. Det finns begränsningar till vad man kan äta ketchup till tycker i alla fall jag.







Fast enligt Felix tomatketchup är ketchup gott till allt. L får inte äta ketchup till allt, fast hon får äta ketchup till fler saker än vad det kanske passar till. Men vi har lärt oss att inte säga nej hela tiden när hon frågar om hon får ketchup till.
Igår innan jobbet var det dags för ett byte igen. Jag hade herrdusch och schampo.
Jag fick ett dinousariespel till L. L älskar dinousarier. =) L fick en bok om fågelsång av mamma och pappa i julklapp. Hon älskar sin bok. Det står om fåglarna och sen kan man lyssna på hur dom låter. L läser och lyssnar, lyssnar och läser. Ibland ställer hon sig ute på kökstrappen och sätter på boken för att försöka locka till sig fågeln som är på bilden. =)På posten kom det ett par vinterstövlar. Jag betalade bara frakten från vi som behöver hjälp sidan. Nu kan jag äntligen slänga mina vinterstövlar som jag köpte på Myrorna för 8 eller 9 år sedan. Förra året gick det hål i dom ( vintern 2010) men jag har använt dom i alla fall hela den vintern och hela den här. Det har gått bra så länge det inte har slaskat. L fick också sina vinterstövlar 2010. Eller jag tror det var i slutet av vintern då så februari, mars 2011 fick hon dom nog. Eftersom det snart var slut på säsongen köpte jag för stora så hon skulle kunna ha dom i vinter igen. Vilket hon kunnat haft. Hon kan kanske till och med ha dom nästa vinter igen. Nu har det varit gegga ute så stövlarna och overallen var mer bruna än svarta, rosa och röd. Stövlarna fick följa med overallen på en tur i tvättmaskinen och blev nästan som nya igen. Det fungerar jättebra att tvätta stövlar och skor i tvättmaskinen. Det fungerar dock inte att torktumla dom. =( Det gjorde jag en gång med L:s vinterstövlar. Det var flera år sedan och hon hade bara ett par. För att hon då skulle kunna ha dom dagen efter igen så tumlade jag dom. Sulan smälte och dom gick inte att använda mer. Men det är dom ena stövlarna/skorna som har gått sönder i tvättmaskinen av alla säkert 40 - 50 par som jag har tvättat.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...