söndag 18 mars 2012

Kycklingwok som jag lagat =)

Hostar inte lika djupt och mycket längre men har fortfarande tungt att andas och är dödstrött. Sov middag idag med, även fast det bara var en gång idag. Vilat har jag gjort mest hela dagen. Det som var bra med fredagens läkarbesök var att jag hann läsa klart hela Nedkopplad av Susan Maushart. Jag gillade den jättemycket och tyckte det var så sorgligt att den var slut så jag har redan börjat läsa om den. =) Helt klart en bok som jag vill äga och kommer att köpa/önska mig i julklapp om jag kan hålla mig så länge. Susan är journalist och bort i Perth i Australien men är född i New York och ser sig som en New Yorkbo fortfarande fast hon bott i Australien i hela sitt vuxna liv. Hon är frånskild med tre barn. Annie 18 år, Bill 16 år och Sussy 14 år. Under 6 månader ska dom göra ett experiment enligt Susan, tortyr enligt hennes barn. Dom ska leva utan teknik. Inga mobiltelefoner, ingen tv och ingen dator på 6 månader. Barnen får använda datorer hos sina kompisar eller på biblioteket för att göra läxor eller annat. Men alla tvapparater och datorer hemma blir inackorderade på annat håll. Experimentet gör att dom, blir mer sammansvetsade som familj. Dom äter tillsammans på reglebunda tider. Barnen sover bättre och gör bättre ifrån sig i skolan. Dom spenderar mer tid tillsammans genom att prata om olika saker, spela spel och lyssna på musik eller läsa böcker för varandra. Bill tar upp sitt saxofonspelande igen och vill bli musiker. Annie börjar laga mat och baka. Dom blir mer kreativa. Jag funderar starkt på att ta en skärmfri vecka men jag tror inte att jag skulle få med mina barn på något sånt. Inte maken heller för den delen.
Jag har gjort kvällsmaten. =) Jag som inte har orkat laga mat på över 2 veckor har lagat mat. =) Coop sålde krav kycklingar billigt för ett tag sedan och jag ladde upp mer flera stycken. Idag var första gången vi åt av den. Smaken var varken bättre eller sämre än inte kravmärkt men det kändes bättre att äta den. Kravbananer är mycket godare än inte krav. Krav kaffe likaså. Jag penslade den med grillolja och grillade den i ugnen. Kyckling kostar ungefär 38 kronor/kilo beroende på vad för kyckling man köper. Färdiggrillad kyckling kostar mer, hur mycket mer vet jag inte eftersom jag nästan aldrig köper färdiggrillad kyckling.Sen wokade jag wokgrönsaker, kokade nudlar och gjorde currysås. Sen delade maken på kycklingen i bitar. Jag blandade allt i wokpannan - klart. Jättegott och jätteenkelt. Om man vill göra snabbmat av det kan man köpa färdiggrillad kyckling och currysås på påse. Sen kan man koka grönsakerna och nudlarna och sen steka på dom lite innan servering. Maken och S har varit på Willys för den vanliga månadshandlingen. 1200 kronor ungefär. Då är alla ingredienserna med till tårtan och smörgåsbakelserna som vi ska bjuda på när jag fyller nästa vecka. Som jag mår just nu så har vi bestämt att skjuta på kalaset tills nästa helg. Med Coops 1000 kronor så om Ica går på 800 kronor så har vi nått målet med mat för max 3000 kronor/månad. =) Ica brukar gå på runt 600 kronor.

1 kommentar:

Linda sa...

Hej! Oj! Hur många är ni i familjen??
Vi veckohandlar & handlar mat för ca 6000 kr i månaden.. Alldeles för mycket tycker jag!
Några tips?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...