tisdag 13 mars 2012

Mindre vanlig

Jag strävar efter att leva enklare. På ett sätt kan man säga att jag strävar efter att bli mindre vanlig än svensson som springer runt i sina hamsterhjul. Varför ska man vara som alla andra när man kan vara sig själv? Fast jag hade ju inte direkt tänkt att få en mindre vanlig biverkning av Cocillana-Etyfinet. Den innehåller en liten snutt morfinsubstans därför tänkte jag slockna så gott igår kväll. Har varit mer eller mindre vaken på nätterna i över 3 veckor nu på grund av hostattacker. Kopierat ur FASS:
Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?
Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Förstoppning, illamående och kräkningar, kramper i gallvägarna.
Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 patienter): Omtöckning och humörsvängningar, speciellt vid höga doser.
Följande biverkningar har rapporterats vid behandling med Cocillana-Etyfin: Hudutslag, nässelutslag, angioödem* (svullnad av ansikte och slemhinnor i mun och svalg), överkänslighetsreaktion, svårighet att kissa, hallucinationer, förhöjda levervärden, trötthet och dåsighet.
Jag slutade hosta efter jag tagit kvällsdosen. Jag hostade inte på hela natten. =) Det kändes underbart efter att ha hostat dygnet runt i 3,5 vecka. =) Jag hostar fortfarande lika mycket på dagen fast jag tar Mollipect 3 gånger/dag dock. Däremot kunde jag inte sova. =( Det kändes som om jag låg vaken hela natten. =( Jag kände mig jättekonstig, jag svettades jättemycket hela tiden och det kändes som om jag svävade ovanför kroppen på något konstigt vis. Jag behövde gå upp och kissa vid halv 2 tiden och då snurrade allting så jag fick hålla mig i väggarna för att inte tappa balansen. Min biverkan verkar alltså vara mindre vanliga omtöcknad. Nu vet jag inte om jag ska våga ta den inatt igen, men det var såååå skönt att slippa hosta.
Jag får dåligt samvete för att maken gör allt hemma just nu. Jag vet att jag inte ska ha det och jag vet att jag ska vila men jag har det ändå. Idag har jag i alla fall sopat i köket och hallen, mer miljövänligt än att dammsuga. =) Sen har jag varit till bybiblioteket med mamma, S och L. En av mina reserverade böcker hade kommit sen skulle en massa böcker tillbaka. L hittade massor med böcker. Hon älskar att läsa precis som jag. =)Min bok var Nerkopplad av Susan Maushart. Maken har anmält L till nybörjar ponnytrav som börjar om en vecka. =) Tyvärr var det bara hon anmäld än sålänge. Men om det inte blev fler anmälda skulle L få vara med i en fortsättningsgrupp med extra hjälp. L blev överlycklig. =)

1 kommentar:

Jane Melander sa...

Det var ju skönt att du fick sova i natt! Men dyrt var det för dig!

KRAM!!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...