tisdag 6 mars 2012

Smock i ansiktet

Igår när L slutade gymnastiken hade någon gömt hennes stövlar. =( Tjejerna i hennes klass hade varit snälla och hjälpt henne leta reda på dom. Både jag och S blev mobbade i skolan så mina antenner är uppe hela tiden. Det här gjorde att jag började fundera på om det var någon som gömt dom med flit eller inte? L ställer alltid sina stövlar/skor i skostället utanför omklädningsrummen, dom andra barnen sparkar av sig skorna på golvet. L är utanför i klassen och har ingen direkt kompis. Så jag blev jätteglad över att tjejerna hjälpte henne. =) S känner sig deppad över att hon inte har något helgjobb eller sommarjobb på gång och att hon har dåligt med pengar. Detta är inte officielt än men S har sökt till en skola i USA. Dom går inte efter betyg utan dom första som söker kommer in. Hon skulle åka med en tjej som redan har kommit in. Hon som följde med till husvagnen i Stöten så hon och S kunde lära känna varandra lite mer innan dom ska bli rumskamrater flera tusen mil hemifrån. Nu vill hon inte bo med S längre och vill inte tala om varför. =( S kommer att söka studielån och det ska finasiera hennes USAstudier. Hon är med i en sida på facebook med andra som ska åka och dom har diskuterat hur mycket fickpengar dom ska ha med sig förutom studielånet. En skulle ha med sig 30.000 kronor. S som bara ska ha studielånet tänkte hon. Nu har dom bestämt att dom ska träffas i huvudstaden och äta lite mat, spela lasergame och sova över för att lära känna varandra. Pengar som varken S eller vi har. =( S är ledssen för att hon inte har pengar/jobb och jag blir ledssen för att S är ledssen och för att jag inte kan hjälpa henne. =(
Sen blir jag lite undrande över vi som behöver hjälp sidan. Just nu får jag rätt mycket kläder där. Jag planerar även att ge bort L:s kläder när hon ska byta storlek som nog blir i sommar. Jag har fått en vårjacka. Jag fick även en kappa av henne. Jag betalar alltid frakten. Bara för att man har kläder som ligger behöver inte det betyda att man har pengar till frakten också. Jag har även fått ett par byxor. =) Det jag inte förstå med den sidan är hur folk tänker. Det är tydligen väldigt vanligt att folk som får sakerna inte säger tack. Jag är upplärd med att man ska säga tack så jag tackar alltid både i pm:et och på väggen. Så den som skickar sakerna/kläderna vet inte om dom har kommit fram eller inte eftersom det inte hörs ett ljud efteråt. Har man haft tid att skriva att man behöver en byxa eller vad man nu behöver så kan man ta sig tiden att tacka också. Sen var det en som inte hade råd att betala sin elräkning, folk undrade då vad hon hade för inkomster dom hade 23.000 kronor ihop. Det är ungefär som maken och jag har. men dom unnade sig saker hela tiden. Så andra ska betala deras elräkning för att dom vill sätta sprätt på sina pengar?? Ikväll kommer det en tjej och ska hämta ena plastgranen. Skänkes utan byte. Vill ha me rplats i förrådet. =) Vi har ju fortfarande våran 21 år gamla plastgran kvar.Glömde visa resultatet på L:s nya gardin. Längderna är spetstyg som jag böt till mig och kappan är ett draperi som vi hade i hallen som jag sytt om. =)
Jag har hittat en ny favoritsida Alvehamn. Tyvärr har jag inga pengar att handla för där men om jag hade det skulle jag köpa tygrondeller. S tar bort sitt smink med engångsrondeller och jag gillar inte engångsartiklar.
Sen skulle jag vilja ha en nätkasse. I boken No impact man handlar Colin i nätkassar och det låter så coolt. =) Jag handlar alltid i tygkassar men en nätkasse låter som den är rätt liten när den är tom så det kan vara bra att ha en sån i fickan för impulshandlingar. =) Om någon på Alvehamn läser detta och tycker att en fattig miljömedveten bloggare ska ha lite uppmuntran så får ni gärna skicka rondeller och en kasse till mig. Tack. Jag sätter er gärna i länklistan då också. Miljöföretag ska uppmuntras men även småbloggare. =) I senaste numret av kloka hem hade dom jämfört olika typer av påsar. Enligt dom är inte tygkassar bra heller för dom är gjorda i bomull. Bomullsodlingar kräver mycket vatten och släpper ut en massa gifter om dom inte är ekologiska. Man måste tvätta påsen ibland. Dumt argument egentligen. Plastpåsar tillverkas av olja och bidrar till koldioxidutsläppen. Dom är inte nedbrytbara utan finns kvar för alltid. Dom ställer till problem bland djur och natur. Till exempel sköldpaddor äter plastpåsar och kvävs. Papperspåsar är tunga och skrymmande. I tillverkningen gör dom av med 4 gånger så mycket energi och 20 gånger så mycket vatten som en plastpåse. Krävs 4 gånger mer energi att återvinna en papperspåse än en plastpåse. Dags att börja handla i en korg igen kanske?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har läst ett tag utan att kommentera men nu måste jag få fråga.

Du är med i den här sidan på facebook för folk som inte har råd med diverse (som jag fattat det i princip allt efterfrågas?) och du har ganska starka åsikter om de andra och deras önskemål, samtidigt som du själv förlitar dig på att andra ska skänka dig saker eftersom du inte vill arbeta mer?

Jag kan köpa delar av ditt resonemang, att du vill vara hemma med barnen vilket ju är en fin tanke. Men i ett läge som detta när ditt ena barn ska göra något som kommer att bli ett minne för livet och du ínte har möjlighet att hjälpa henne - eftersom du inte har några pengar, funderar du aldrig på att gå upp i arbetstid för att kunna ge dina barn samma saker som andra barn ju faktiskt har?

Själv är jag uppväxt med två egenföretagande föräldrar som alltid jobbat mycket, men jag minns inte det utan jag minns helgerna och semstrarna när vi gjorde massor av roliga saker! Vi åkte och såg stora delar av världen, jag fick rida, spela fotboll och testa alla sporter jag ville. Och jag väljer att tro att detta format mig positivt, jag har fått testa mina vingar.

Så min fråga, funderar du aldrig på att gå upp i arbetstid för att kunna ge dina barn lite "guldkant"?

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...