fredag 27 april 2012

Skoinventering, vattkoppor och plötsligt pengaöverskott

Igår morse klagade L på att det kliade under ena armen. Det såg ut som ett myggbett och jag smörjde på xylocainsalva. Igår kväll klagade L på att det kliade igen, myggbettet var då en vattkoppa. Jippie jag har fått vattkoppor var L:s kommentar på det hela. När jag hämtade L:s läxa på skolan frågade jag fröken om det gick vattkoppor - vilket det inte gjorde. Så frågan är ju vart hon fått den? Hon har nämligen bara en. Som jag smörjer med xylocain så hon slipper klådan. M hade massor massor - S hade bara en. Jag hade massor massor - min lillebror bara en.

Igår efter skolan sa L att hon fått skoskav av sina gympaskor. Jag kollade då hennes skor. Dom var för små. =( Alla hennes skor var för små. =( Dom är storlek 34. Jag har köpt skor till henne och har i källaren i växa i lådor. Till M och S räckte det med varannan storlek så det har jag till L med. Men 36:orna (som det fanns 6 par) var för stora. =( Jag har lagt ut efterlysningar på alla hjälp och bytarsidor jag är med i utan napp. =( Hon behöver minst 2 par, helst 3. Ett par till utegympan som börjar på torsdag så inte så mycket tid. Trodde jag. =) Det var S som fick i uppgift att prova alla skorna. Hon sa att dom var alldeles för stora. Idag tvingade jag maken till att prova om dom och alla 36 orna satt perfekt. =) Så skoproblemet är löst. =)

En annan sak som också är löst är löneproblemet. Jag ringde lönekontoret imorse. Min löneassistent var ute men jag fick prata med en annan. Det stod att jag var sjukskriven till och med den 26 mars, men det stod också att jag var fortsatt sjuk. Hon sa att jobbet missat att skicka in mina läkarintyg efter den 26 mars och att dom var tvungna att ha dom. Så då ringde jag jobbet och sa det. Hon hade redan skickat in papprena men skulle göra det igen. Jobbet sa också att min semesteransökan hade ramlat bort från datorn så dom kunde inte göra något förens jag jobbade igen och la in den i datorn igen. =( Jag kommer inte in på självservice från datorn hemma. Tur man har en make som har samma arbetsgivare. Jag ringde honom och han loggade in som mig och la in semestern. =) Vid 14 tiden ringde min riktiga löneassistent. Den jag pratade med hade pratat med henne men sagt fel uppgifter så dom hade satt in hela min lön för april utan skattavdrag och utan semester och sjukavdrag som en snabbinsättning. 12.500 kronor. =) Så nu har jag helt plötsligt massor med pengar. =) Eller kommer att få massor med pengar för dom sitter inte på kontot än. Problemet är bara att dom kommer att dra av det som dom satte in för mycket nästa månad så då blir det inte lika kul. =(

Maken och jag har pratat ekonomi utan att börja skrika på varandra. =) Det var inte igår, inte i förrgår heller. Jag tror aldrig det har hänt förut. =) Vi fick ett brev från banken där det stod att ett av huslånen ska skrivas om snart. Det vi pratade om var att maken ska ringa lite småbanker och höra vad dom kan ge för ränta på våra huslån. Sen ska han ringa våran bank och se om dom kan matcha det. Förhoppningsvis får vi ner räntan några % och kostnaden några kronor. =)

1 kommentar:

Jane Melander sa...

Det där med pengaöverskott låter bra!!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...