onsdag 16 maj 2012

Från dum blondin till smart blondin

Den stackars maken var hyperstressad på jobbet igår när jag ringde och pratade mögel. Jag skulle också ha blivit förbannad då. Jag har i alla fall plockat ut hela förrådet. Det är lite fuktfläckar på golvet på den sidan som är ut men annars syns ingenting. Det luktar inte ens där inne längre. Ute luktar det däremot. Det är alltså sakerna som luktar. Så troligtvis är det instängt dom luktar. Alla sakerna står alltså utanför förrådet. I gången mellan förrådet och matkällaren så man får klättra när man ska in i matkällaren. Sen står alla sakerna i makens hobbyrum och framför min ena frys. Så när jag ska in i frysen får jag också klättra. Maken tycker att vi har för mycket saker i förrådet och i källaren och i hela huset. Men mest i källaren. Han tror att det är sakerna som drar åt sig fukt så han tycker att vi ska minska ner antalet saker. Vilket jag alltså gör hela tiden. Att man i normalfall får nästan klättra in i hans hobbyrum för alla hans grejer som han aldrig städar/rensar det är en annan femma. Killgrejer kanske inte drar åt sig fukt. ;) Samma sak i garaget där vi inte kan parkera bilen för alla makens grejer eller att göra grejer.




Jag sa till maken att jag tror att det beror på att det inte kan cirkulera luft där. Det är helt instängt. Så jag tyckte vi skulle skaffa en ventil. Maken tyckte jag var jättesmart. =) Finns för 59 kronor på Clas Ohlson och det är bra mycket mindre än en omdränering eller något annat stort byggprojekt. Nog för att jag rensar men jämna mellanrum och då även kollar in i förråden. Vi har 3 stycken. Ett med jul- påsksaker, skidsaker, gardinsaker, extra täcken och kuddar och resväskor. Ett med L:s alla växa i kläder och skor. Det är inget riktigt förråd. Dom står i gången mellan förrådet och matkällaren. Blomkrukor står också där. Sen det sista förrådet, det som jag plockat ut nu. Där vi har allt annat. Bebiskläder jag vill spara. Lite bebissaker. Lite gamla leksaker. Makens fiskegrejer. Pärmar med barnens gamla teckningar. Stolar som är över. Med mera med mera. Allt mellan himmel och jord nästan. Vi hade även 4 pappkassar fulla med serietidningar. 8 pärmar med Bamsetidningar och 10 pärmar med Kalle Anka tidningar. Jag som tycker jag rensat så bra. 1 av kassarna är utlagd på bytarsidan och redan tingad. Jag tror nog jag ska byta bort en eller två till. Det räcker med en kasse tidningar. Sen skulle jag vilja ta bort lite pärmar också men dom tyckte maken skulle vara kvar.
Bytet som maken och M (han behövde inte jobba över) var en trisslott. Som jag fick gratis för reklampaus på bloggen.Mot 25 stycken platter till trädgården. =) Dom här var 50 x 50 dom vi har är 30 x 30. Blandat med såna som vi gjutit själva av en form som vi har. Den formen kommer vi aldrig att använda igen så den ska bytas bort enligt maken och mig. Att göra! Sätt ut formen på bytarsidan. Platterna vi gjort själva gillar inte när det är vinter. Då flyttar dom sig och det känns som om man går på ett skepp i full storm. Så dom hemgjorda platterna ska bort så långt som dom bytta platterna räcker. Jag har också varit på ett byte. 10 konstgjorda blommor.Mot en förpackning rosa och en förpackning blå sugarpaste. Det skulle ha varit med en spritspåse, en burk med silverkulor och tårtunderlägg också men det glömde dom visst.

Ullared brukar få ett besök av Familjen P varje vår och höst. I år blir det på grund av tidsbrist och pengabrist bara ett besök. I sommar. Eller rättare sagt när sommaren nästan är slut i slutet av juli början av augusti. S åker till USA och läser ett år i början av augusti. Hon kommer att vara borta när hon fyller år. Så det kommer att bli ett kombinerat födelsedags/ avskedskalas.

Hon önskar sig resväskor. 2 eller 3 matchande resväskor i olika storlekar. Det finns tydligen på Ullared billigt har jag läst. Nu tänkte ju inte jag köpa alla väskorna utan jag tänkte att vi skulle samla till dom. Numera finns det textilretur på Ullared. =) Tppenbra. Nu lämnar jag alla kläder till Myrorna. Men trasiga kläder och annan textil brukar jag kasta. Men det står att man även kan lämna in trasig textil bara den är ren. Det skulle jag ha vetat förra veckan när jag slängde ne hel kasse med trasiga kläder efter S. =( Jag hittade 4 hängkrukor till mamma om du vill ha fler.

1 kommentar:

PJAK sa...

Vad Ni än gör köp bara en väska i Ullared. Jag har köpt skitfina väskor i US (TJ Maxx) för en fjärdedel mot här (Samsonite kostar under 500 för de stora väskorna bla) Kläder är också något hon inte ska ta för mycket med sig. Åter igen är TJ Maxx underbart men även en kedja som heter JCPenny. Överlag kostar kläder mellan 25-50% av priset här hemma. Köpte dyra märkeskläder för långt under H&M's reapriser...... Skicka med henne lite extra pengar i stället.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...