söndag 6 maj 2012

Påsmat, gult damm och storstädning

Vi har knappt städat huset sen jag blev sjuk för 9 veckor sedan. Toaletterna har jag städat varje vecka men dammning och luckor har det var si och så med. Dammsugningen med och tvättat golven vet jag inte när vi gjorde sist. Piskat mattorna var det säkert ett år sen vi gjorde. Igår drabbades jag av ett plötsligt energianfall och dammade, torkade luckor och lister och gjorde rent kristallkronan. När M fyllde år undrade svärmor vad det var som satt i lampan. Det var flugskitar visade det sig. Nu gör jag rent kristallkronan varje jul så det var inte så länge sedan det var gjort men flugorna hade alltså haft den som toa. =( Väldigt pinsamt var det i alla fall. Nu är dom borta. =) Idag fick både S och jag energianfall så vi dammsög, tvättade alla golv och jag bar ut två av mattorna som S, jag och sen även maken piskade. Dammet yrde så det såg ut som det brann och en av grannarna kom och tittade vad vi höll på med. Den ena mattan hade torkat sönder under så det var fullt fullt fullt med gult damm på golvet. En hel sopskyffel full blev det.
Den mattan är nu slängd och golvet får vara mattfritt just där. L och jag har hoppat studsmatta en halvtimme. L:s kompis skulle komma på eftermiddagen. Hon ringde i fredags när jag jobbade och dom bestämde att dom skulle leka hemma hos oss idag. Hon kom aldrig och L var så ledssen. För att muntra upp henne lite så lekte vi på studsmattan. Jag var bland annat noshörning och skulle försöka stånga henne.
Till kvällmat blir det påsmat. Hemgjord påsmat. Ugnspotatis och fläskkotletter. Dom ligger och gottar till sig i varsin påse. Potatisen med olja, salt, peppar och basilika. Kotletterna med grillsås som var förra veckans scanningserbjudande på Ica. 2 kronor/påse. Igår kväll hade M och S singstar hela kvällen. Det är så kul när dom gör saker ihop. =) Nästa vecka har jag 2 försäljningar + att mina Tradera auktioner går ut. Sen har jag 7 byten. + att jag jobbar 3 kvällar. Så fullt upp med andra ord. Maken och husvagnen kom hem helskinnade från Stöten. Det hade blivit plusgrader igår kväll så all snön hade nästan smält bort.

1 kommentar:

Sandra sa...

Det lät ju gott med påspotatis det har jag aldrig testat. Det måste provas nästa gång vi gör ugnspotatis. Jag brukar bara hälla på olja och kryddor när de ligger på plåten.

Hoppas att kompisen kan komma en annan dag inte roligt när ens barn blir besvikna.

Sandra

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...