söndag 13 maj 2012

Storstädning och att titta utan att se

Helt plötsligt blev det en färgexplossion ute. Alla träd har gröna blad, alla maskrosor lyser som gula solar och överallt är det ljusgröna granskott. När jag tittar efter något i detta fall granskotten så ser jag dom plötsligt överallt. Ny granskottsirap ska göras så fort jag hinner plocka granskott. Tänk va mycket vackert det finns att se om man slutar titta och börjar se på rikigt. Jag kan ha sett samma sak hur länge som helst men egentligen inte ha sett den. Låter helflummigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.




S och jag har storstädat idag igen. Dammat (jag) dammsugit (jag och S) och tvättat golven (jag och S). Maken och M var och fiskade idag igen men det nappade inte idag heller. Eller dom säger att dom fick en gädda som dom slängde tillbaka i sjön men jag vet inte jag. ;)

Maken planterade i alla fall hasselbusken. Jag fortsätter att rensa och göra om. Maken är helnöjd och han har till och med börjat rensa och laga surdegar som legat hur länge som helst. L har namnsdag idag. Jag orkade/hann inte göra egen tårta så jag tänkte köpa en när jag ändå var på Coop och löste in en trisslott. Jag vann 50 kronor på reklampaus trisslotten. Nästa vecka ska maken på ett byte som ville ha en triss så jag löste ut två nya. Jag vann inget på den jag skrapade. Det blev glasstårta. Den kostade 15 kronor. Budapestlängden som var den tårtan jag ville ha kostade 125 kronor. Så den fick stanna kvar i affären. Till lunch blev det lättlunch. Nyponsoppa med vispgrädde och mandelbiskvier. När nyponen bakom huset mognar ska jag göra en massa nyponmos som jag gör om till nyponsoppa. Vi åt så magarna stod i fyra hörn. Ikväll blev det renskavgryta med älgpasta som jag köpte på Ikea sist jag var där. Till kvällsmat igår blev det kycklingnuggets (köpta på utlänningsaffären) ris, hemgjord sötsur sås och hemgjord currysås. Hur gott som helst.

1 kommentar:

A sa...

Håller med om att det är en härlig färgexplosion ute nu! Undrar om du kan skriva något om vad man gör med granskotten för jag har inte riktigt förstått hur man ska göra och vad man har det till?
Kram!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...