lördag 30 juni 2012

50 liter

Våra tre frysar är överfulla. I frysboxen är det mest bär. Nu är det snart bärsäsong igen så bären borde börja ta slut. Men så är alltså inte fallet. Jag har en lista där jag skriver upp allt som finns i frysarna så att jag ska kunna veta vad jag behöver köpa och när jag behöver baka och annat. Jag hade för mig att det bara var några få liter vinbär och krusbär kvar så jag tänkte göra saft på dom litrarna som var kvar idag. + på dom 4 liter jordgubbar som var kvar sen förra året. Det finns nu 20 liter nya jordgubbar i frysen. Men när jag kollade min fryslista stod det att det fanns 13 påsar vinbär och 12 påsar krusbär. Det är 2 liter/påse alltså ett kilo.
Det fanns alltså 50 liter bär från förra året i frysen. + 4 liter jordgubbar sen förra året. + årets 20 liter jordgubbar. Inte konstigt att frysboxen är full. Jordgubbarna sen förra året är det nu kokt saft + restsylt på. 4 liter krusbär och 4 liter vinbär är det också kokt saft på. 4 liter vinbär + krusbär fick svärmor med hem som tack för lån av bil. M har övningskört. Jag lägger nog ut lite bär på bytarsidan när jag kommer hem tror jag. Om vi kommer iväg vill säga. Maken är snorig, L klagar över ont i örat igen. Jag hostar och har ont i halsen. Det är fortfarande ingen som har eller vet vart det växer fläder. =( Jag räknade våra blommor och det är nog 15 stycken max. Vid ena busshållsplatsen här i byn växer det en fläder det är om jag tar en kvällspromenad dit och hoppas att det finns minst 35 blommor där. Då blir det i alla fall en sats saft. Våran hallonhäck har växt som ogräs och det finns massor med hallon på den. Tillsammans med hallonen från vårat hemliga ställe så blir det nog mer än 1 liter som var det vi fick ihop förra året. Äpplen ser det också ut som det blir massor. Tyvärr är det någon sorts larv som har gjort nät i trädet, hoppas det inte påverkar äpplena. Den nyplanterade svarta vinbärsbusken är det inte så mycket bär på, inte heller på blåbärsbusken. Plommon är det också massor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt med massor av plommon! Du kan göra saft på bara citronskivor om du inte hittar fläder. I Vår Kokbok fins recept på bärgröt (kan stå på blåbärsgröt i äldre upplagor). Det är jättegott!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...