torsdag 7 juni 2012

Recept - Biff med bambuskott

Anonym ville ha receptet på biff med bambuskott. Jag gillar kina mat, men jag gillar inte priset när man köper 5 olika rätter från en Kina restaurang. Mest gillar jag friterade jätteräkor. Nu ska man inte äta jätteräkor för det gör så att korallereven försvinner. Att fritera småräkor är också gott. Maken och M gillar mest biff med bambuskott. Jag har hittat på en egen variant av det som nästan blir godare än köpt. Det är inga mått angivna för jag blandar fritt. Jag gör dessutom jättesatser som räcker till 4 eller 5 gånger för hela familjen. Alltså upp till 25 portioner.
Högrev (jag använder alltid högrev istället för lövbiff, jag skivar den tunt i skärmaskinen, blir billigare)
hackad lök
champinjoner
smör
buljongtärning
vatten
bambuskott (köper jag i en affär som specialicerat sig på kinesisk mat. en jätteburk kostar ungefär 35 kronor)
maizenamjöl att reda med
soya peppar
Skiva högreven tunt till lövbiffar. Eller använd lövbiff. Dela i småbitar. Stek dom i smör i en stekpanna. Lägg över i en stor gryta eller kastrull när det är brynt runt om. Bryn löken och svampen och lägg över i grytan. Lägg i bambuskotten. Lägg i buljongtärning och häll på vatten så att det täcker. Smaksätt med soya och peppar. Låt koka 15 minuter. Red med maizena tills det blir lagom tjockt.
Servera med ris.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...